Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne. Według psychologów społecznych na podstawie pierwszego wrażenia tworzymy bardzo trudny do przełamania obraz nowo poznanej osoby. W przypadku firm jest o tyle trudniej, że jako firma zawsze chcesz wypadać świetnie. Jak to zrobić dowiesz się poniższego tekstu, w którym opowiemy o najtrudniejszej części robienia dobrego wrażenia – tworzeniu czegoś tak ważnego, jak nazwa firmy.
Nazwa firmy - jak zacząć tworzyć?
Przede wszystkim – nie przeraź się trudnością zadania. Nazwa firmy, a raczej sam proces jej tworzenia, może przynieść mnóstwo frajdy.
Żeby móc zacząć myśleć nad nazwą Twojego przedsięwzięcia musisz zadać sobie kilka kluczowych pytań:
- Jakie jest DNA Twojej marki? Nazwa powinna nawiązywać, a nawet wynikać z sensu istnienia Twojej firmy. Nie musisz starać się w jednym słowie wyjaśniać całej ideologii, czy historii działalności. Dobrym pomysłem jest poszukanie w nich tego jednego słowa, nad którym popracujesz, by stworzyć nazwę.
- Z kim chcesz pracować? Nie chodzi tu o wyobrażenie sobie konkretnej osoby, ale o dobranie nazwy odpowiedniej dla potencjalnych klientów firmy. Jeśli zamierzasz dołączyć do poważnej branży – Twoje przedsiębiorstwo nie może mieć niepoważnej nazwy.
- Co chcesz komunikować swoją nazwą? Niewiele zostało branż, w których nie ma konkurencji. Twoja firma musi w jakiś sposób wyróżnić się na tle nieraz setek innych. Odpowiednia nazwa pomoże wysunąć się na prowadzenie w wyścigu po klientów. Dobrze jest przeanalizować rynek i wyróżnić cechy, których nie eksploatują inni: rzetelność, fachowość i szybkość to bardzo powszechnie pożądane wartości. Poszukaj głębiej – na pewno znajdziesz niezagospodarowaną niszę. Nazwij ją. W ten sposób zyskujesz słowo, które być może, zechcesz wykorzystać w nazwie.
- Jak długa może być nazwa firmy? W świecie reklamy istnieje zasada „5-10”. Jak nie trudno się domyślić określa optymalną długość nazw. Od 5 do 10 znaków, ze spacjami to idealna długość nazwy, którą łatwo zapamiętać. Co ważniejsze, krótką nazwę łatwiej sobie przypomnieć.
- Jak powinna brzmieć? Wyobraź sobie, że tankujesz paliwo na stacji benzynowej, przy której zatrzymał się autokar ze szkolną wycieczką. Jest głośno i ruchliwie. Kasjer prosi Cię o podanie nazwy Twojej firmy. Jeśli musisz ją głośno przeliterować, bo ekspedient nie zrozumiał za pierwszym razem – to znaczy, że to nie była dobra nazwa. Jeśli dzieci, które usłyszały Twoją nazwę zaczęły się śmiać – tym gorzej.
- Co powinna znaczyć? To bardzo istotny krok. Zawsze należy sprawdzić nazwę w kilku słownikach (angielski, hiszpański, niemiecki, rosyjski) na wypadek, gdyby wybrane słowo miało niekorzystne dla firmy znaczenie w języku obcym. Zatrzymajmy się tu na słynnym już przypadku Chevroleta Nova, który nie sprzedaje się dobrze w Hiszpanii, ponieważ „no va” znaczy „nie jedzie”. Takie wpadki wynikają też często z nieznajomości mowy potocznej, czy slangu. Warto wrzucić ulubioną nazwę do elektronicznego słownika: https://www.urbandictionary.com/ i sprawdzić, czy opiera się próbie czasu.
- Czy nazwa jest dostępna? Dzisiejsze firmy albo istnieją w internecie, albo nie istnieją wcale. Myśląc nad nazwą dla firmy warto korzystać z wyszukiwarek domen internetowych. Wystarczy wpisać w nich wymyśloną nazwę. Jeśli domena będzie dostępna dla „.pl” oraz „.com” – to znaczy, że nikt jeszcze nie wpadł na Twój pomysł.
Test „Czy aby na pewno?”
Masz już pomysł na nazwę, która spełnia wszystkie opisane dotąd kryteria. Podoba Ci się. Ba, to jest „to” słowo. Świetnie! Odejdź od pracy nad nazwą. Wyjdź na spacer, zjedz coś, umyj naczynia. Oderwij myśli od procesu myślowego wokół Twojej nazwy. Zapomnij o tym na chwilę. Gdy już oczyścisz umysł, usiądź ponownie do pracy i spójrz na swoje dzieło. Nadal Ci się podoba?
Na wszystkie te pytania codziennie odpowiadają pracownicy agencji marketingowych, wobec czego zlecenie im pracy nad stworzeniem nazwy jest najszybszym i najbezpieczniejszym sposobem na zapewnienie jej skuteczności. W Jump Group mamy duże doświadczenie w pracy nad tego typu projektami. Zapraszamy do
kontaktu!