Agencja interaktywna bardzo często jest kojarzona, a nawet mylona, z agencją reklamową. W sumie nie ma się czemu dziwić, ponieważ oba typy agencji mają podobny zakres obowiązków, co przekłada się na sytuację w której agencja reklamowa posiada w swoich szeregach speców od działań interaktywnych. Ale jakie dokładnie są to działania?
Jak sama nazwa wskazuje, agencje interaktywne zajmują się tworzeniem tego, z czym można wejść w interakcje – projektują i budują strony internetowe, prowadzą prace z zakresu SEM i SEO oraz tworzą reklamy przeznaczone do publikowania w sieci. Dodatkowo, agencje interaktywne zajmują się wszystkim tym co zapisywane jest z przedrostkiem „e-„ czyli np. e-commerce czy e-PR.
Pracownicy agencji interaktywnych, podobnie jak reklamowych, mają za zadanie tworzyć i dbać o wizerunek marki, w celu realizacji planów marketingowych i biznesowych. Są zatem odpowiedzialni za budowanie i rozwijanie relacji z klientami i odbiorcami oraz kreowanie i reklamowanie przekazów.
Agencja interaktywna a reklamowa – różnice
Podstawową różnicą między tymi dwoma tworami jest obszar ich działania. Agencja interaktywna skupia się na komunikacji internetowej, natomiast do zadań agencji reklamowej należą bardziej „tradycyjne” sposoby prowadzenia marki. W praktyce oznacza to, że w ramach działań interaktywnych dostaniemy baner w formie reklamy na stronie internetowej, a w przypadku działań „reklamowych” – niekoniecznie. Może ona bowiem zaoferować także m.in. spot w telewizji lub billboard OOH.
Działania e-marketingowe powiązane są również z tworzeniem specyficznych stron internetowych, czyli sklepów. Dodać tutaj możemy również przeprowadzanie audytów stron, budowanie pozycjonowania czy reklamę z wykorzystaniem pakietu Google Ads.
Kreacją dla radia, telewizji czy gazet zajmie się natomiast agencja reklamowa. Ponadto zorganizuje ona produkcję wszelkich materiałów reklamowych: ulotek, broszur czy gadżetów. Jeśli potrzebujesz stworzyć stand (stoisko) swojej firmy na targi czy konferencje, zatrudnisz w tym celu agencję reklamową.
Jak już zostało wspomniane, działania interaktywne i reklamowe często są prowadzone jednocześnie.
Strona to nie wszystko
Wielu, zwłaszcza początkujących, przedsiębiorców uważa, że strona internetowa jest wszystkim czego potrzeba, aby osiągnąć sukces w Internecie – to błąd! Strona jest tak naprawdę początkiem. Miejsce w którym można Cię znaleźć w sieci jest bezsprzecznie filarem komunikacji z potencjalnym klientem, ale samo jej istnienie nie zagwarantuje Ci widoczności, wzrostu sprzedaży czy przychylności użytkowników.
Dlatego właśnie agencje interaktywne mają w ofercie prowadzenie marketingu internetowego – zaczynając od działań SEM i SEO, poprzez content marketing i prowadzenie social mediów, na mailingu z klientami kończąc. Skuteczność działań często zależy od czynników zupełnie nie związanych z reklamą np. sprawnej komunikacji między agencją a klientem czy precyzyjnie określonych założeń i oczekiwań.
Na co zwrócić uwagę?
Tak samo jak w przypadku agencji reklamowych, najważniejsze jest indywidualne podejście. Nie tylko w kwestiach kreatywnych pomysłów, które nie będą powielane z poprzednich projektów, ale również w związku z planowanymi działaniami. Każda firma i marka są inne, dlatego działanie schematyczne nigdy nie jest dobrym pomysłem.
Jeśli agencja ma duże doświadczenie, to dobrze – możesz sprawdzić jej portfolio i zobaczyć w jakich dziedzinach sprawdza się najlepiej. Jeśli nie, to też w porządku – mała liczba projektów oznacza mniejsze ryzyko ich powielenia.
Usługi agencji interaktywnych są skierowane do dużych i małych firm, ale również dla klientów indywidulanych. Ich działania powinny być odpowiednio dobrane i sprofilowane w taki sposób, aby skutecznie zrealizować założone cele i strategie marki.
W Jump Group mamy spore doświadczenie w działaniach interaktywnych dla wielu liderów w swoich branżach.
Skontaktuj się z nami i zobacz, co możemy Ci zaoferować.