Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Dobry copywriting – sześć cech, które powinien posiadać copywriter

W czasach powszechnego dostępu do Internetu zaczęły powstawać nowe zawody związane z tworzeniem treści w mediach. Jednym z nich jest copywriter. Osoba na takim stanowisku zajmuje się tworzeniem tekstów i sloganów reklamowych. W sieci można znaleźć mnóstwo ogłoszeń dotyczących tworzenia treści reklamowych na zlecenie (zarówno przez osoby prywatne, jak i freelancerów i agencje marketingowe). W jaki sposób wyróżnić się na tle innych? Jak tworzyć teksty reklamowe, które odniosą sukces? Czym cechuje się dobry copywriting? Już na wstępie należy zaznaczyć, że nie zdarza się, aby jeden copywriter był odpowiedzialny za wszystkie typy tekstów. Wszechstronni copywriterzy są rzadkością. W zależności od tworzonych tekstów, osoby pracujące jako copywriterzy można podzielić na:
  • copywriterów sprzedażowych – piszących oferty i teksty na strony internetowe; ich bezpośrednim celem jest zwiększanie sprzedaży,
  • specjalistów od content marketingu – piszących artykuły na blogi firmowe,
  • SEO copywriterów – piszących teksty, których głównym zadaniem jest generowanie ruchu na stronie i poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania,
  • copywriterów kreatywnych – tworzących hasła, slogany reklamowe i claimy,
  • storytellerów – budujących ciekawe, przekonujące historie marek i produktów,
  • specjalistów od namingu – zawodowo tworzących nazwy firm i produktów,
  • specjalistów od mailingów – piszących angażujące newslettery i budujących kampanie e-mailingowe,
  • social media copywriterów – tworzących treści do mediów społecznościowych,
  • copywriterów specjalistycznych – piszących artykuły eksperckie oparte na głębokim researchu i wiedzy branżowej.
Podane niżej cechy dobrego copywritera, bez względu na specyfikę pracy, są takie same. Jedyne co może się różnić, to ich stopnie natężenia.

Lekkie pióro

Może się wydawać, że pisanie w sposób zrozumiały, klarowny i przystępny wcale nie jest takie trudne. Niestety, okazuje się, że nie każdy potrafi zaciekawić czytelnika swoim tekstem. Co więcej, zdarzają się takie sytuacje, kiedy czytany tekst zawiera błędy np. interpunkcyjne czy składniowe. Dobry copywriter pod żadnym pozorem nie może pozwolić sobie na językowe lapsusy. To, czy dana osoba sprawdzi się na stanowisku twórcy treści internetowych można rozpoznać już na etapie wstępnych rozmów (telefonicznych lub mejlowych). Jeśli potencjalny kandydat ma problemy z odpowiednim doborem słownictwa powinniśmy poszukać kogoś innego.

Kreatywność

Dobry copywriter powinien nie tylko pisać zrozumiale i poprawnie, ale również ciekawie. Umiejętność tworzenia nieszablonowych historii w dużej mierze wynika z indywidualnego podejścia do pracy, dlatego niezwykle ważne jest, aby copywriter pisał z pasji. Jeśli mamy do czynienia z człowiekiem oczytanym, lubiącym pisać i tworzyć, możemy być niemal pewni, że stworzenie treści na najbardziej nietypowy temat nie będzie dla niego problemem.

Copywriting to także umiejętne stosowanie perswazji

Znajomość gramatyki i pomysłowość mogą czasem okazać się niewystarczające. Współczesny rynek jest przesycony osobami, których talenty pomagają w wypełnianiu obowiązków copywritera, ale znajomość mechanizmów marketingowych coraz częściej staje się obowiązkowym kryterium przyjęcia do pracy lub otrzymania zlecenia. Można stwierdzić, że w obecnych czasach copywriter to sprzedawca, którego produktem jest tekst o dużej sile perswazji, kreujący wizerunek firmy i nakłaniający do kupna produktu lub usługi.

Pozycjonowanie

Ważną umiejętnością copywritera jest znajomość procesów pozycjonowania w wyszukiwarkach. Wszystkim firmom promującym się w Internecie zależy na tym, żeby mieć jak największy ruch na stronie oraz znajdować się na szczycie listy wyszukiwań. Dobrze zoptymalizowana treść jest kluczem do osiągnięcia wysokiej pozycji w wyszukiwarce, co skutkuje zwiększoną liczbą czytelników. Oczywiście, wiedza o tym jak tworzyć treści w oparciu o optymalizację Googla nie wymaga poznania wszystkich algorytmów wyszukiwarki – wystarczy tworzyć teksty, korzystając z odpowiednich narzędzi i programów.

Copywriting to nie tylko pisanie - to także wyszukiwanie

Wszelkim twórcom najłatwiej jest tworzyć teksty na tematy, które są im bliskie. Rzadko jednak się zdarza, żeby podczas tworzenia treści zrobienie researchu okazało się zbędne. Z tego powodu ważne jest, aby copywriter umiał wyszukać wartościowe treści na każdy temat i potrafił je przekazać w odpowiedni sposób, w zależności od np. grupy docelowej. Ponadto, przy przeszukiwaniu Internetu pomocna może być znajomość języków obcych. Zdarza się bowiem, że rodzime strony internetowe zawierają mniej wartościowych treści niż zagraniczne.

Organizacja i systematyczność

Praca na stanowisku copywritera, w agencji bądź jako freelancer, często wiąże się z nietypowymi godzinami pracy i natłokiem bieżących spraw. W przypadku pracy zdalnej może się okazać, że pomysł pojawi się w dość nieoczekiwanym momencie np. podczas kąpieli, lub o nietypowej porze np. o 3 nad ranem. Jeśli copywriter ma stałe godziny pracy mogą zdarzyć się dni, w których grafik będzie pękał w szwach. W takich momentach konieczne jest, aby twórca tekstów potrafił samodzielnie się zorganizować, ustalić priorytety i zarządzać czasem. Dobry copywriting opiera się na kilku podstawowych zasadach, ale należy pamiętać o tym, że nie ma czegoś takiego jak wymagania konieczne. Odpowiedzialność, determinacja, staranność czy wiedza z zakresu marketingu z pewnością ułatwią copywriterowi pracę, ale my dodatkowo stawiamy jeszcze na chęć samorealizacji. Dlatego, jeśli potrzebujesz pomocy naprawdę dobrego copywritera – skontaktuj się z nami!