Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka ciasteczek

Inbound marketing – czym jest i dlaczego warto go wdrożyć?

Inbound marketing jest stosunkowo nowym zjawiskiem, ponieważ zakłada, że kontakt z marką rozpocznie odbiorca. Strategia działań, które wchodzą w jego skład, opiera się na przyciąganiu zainteresowania potencjalnych klientów w taki sposób, aby sami chcieli podjąć współpracę lub skontaktować się z Twoją firmą.

Inbound marketing – jak przyciągnąć klienta?

Przede wszystkim, publikowane przez Ciebie treści muszą zainteresować odbiorcę. Marketing typu inbound zakłada, że decyzja o nawiązaniu kontaktu wyjdzie od użytkownika, dlatego musisz zadbać o to, żeby w gąszczu innych firm wybrał właśnie Twoją. W jaki sposób zachęcić odbiorcę do kontaktu? Można to zrobić na kilka sposobów:
  • SEO – optymalizacja treści jest absolutną podstawą. Jeśli Twoja witryna nie wyświetli się na pierwszej stronie po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę, nawiązanie kontaktu będzie bardzo utrudnione.
  • Blog firmowy – tworzenie artykułów, poradników czy webinarów, które będą możliwe do nieodpłatnego pobrania przez użytkowników może okazać się strzałem w dziesiątkę. Rozpowszechnianie wartościowych treści zawsze przynosi profity – jeśli nie finansowe, to wizerunkowe. Działania z zakresu content marketingu nie tylko mogą przyczynić się do zwiększenia liczby zainteresowanych Twoją marką, ale także podtrzymają pozytywne relacje z obecnymi klientami.
  • Social media – połączenie działań w kilku mediach przyczyni się do stworzenia i utrzymania spójnej wizji marki, dotarcia do grup docelowych poprzez różne kanały i pomoże w promowaniu ciekawego contentu. Jeśli na blogu Twojej firmy pojawi się nowy wpis, poinformuj o tym swoich odbiorców tworząc post na Facebooka i relację na Instagramie.
  • Newsletter – użytkownicy, którzy są szczególnie zainteresowani Twoją działalnością, zasługują na wyróżnienie. Stworzenie newslettera skutecznie pomoże Ci w podtrzymaniu relacji z klientami. Dobrym pomysłem może być rozszerzenie treści darmowych poradników dostępnych wyłącznie dla subskrybentów.
  • E-mail marketing – wysyłanie wiadomości do stałych klientów z informacjami o aktualnych promocjach, wydarzeniach czy innowacjach może doprowadzić do zwiększenia ruchu na stronie.

4 filary inbound marketingu

Tworzenie i przekazywanie wartościowych treści dopasowanych do potrzeb odbiorców i potencjalnych klientów jest jedną z najważniejszych strategii inbound marketingu. Zachęcanie użytkowników do samodzielnego poszukiwania treści, które mogą okazać się dla nich przydatne, wymaga zadbania o 4 podstawowe tematy:
  • Ruch na stronie – profesjonalna strona internetowa to must have. Witryna która jest przestarzała, nieaktualizowana czy skomplikowana w obsłudze nie jest dobrą wizytówką firmy, a tym samym nie zachęca do skorzystania z usług, które oferuje. Ważne jest również, aby strona była widoczna w Internecie, dlatego należy pamiętać o aktualizacjach SEO.
  • Lojalność wobec marki – na lojalność, tak jak zaufanie, trzeba zasłużyć. W kontekście marki można to zrobić poprzez udostępnianie rzetelnych, sprawdzonych i wyczerpujących informacji oraz sprzedaż i dystrybucję produktów wysokiej jakości. Podtrzymywanie kontaktu z odbiorcami jest równie ważne – odpowiadanie na wiadomości, maile czy komentarze z zapytaniami o oferowane usługi jest oznaką profesjonalizmu.
  • Konwersja – jest doskonałym przykładem na barter między firmą a klientem, a co za tym idzie, podtrzymuje kontakt i wpływa na wizerunek. Za zapis do newslettera, podjęcie interakcji w ramach CTA czy wypełnienie ankiety warto zaproponować coś w zamian np. wspomniane wcześniej poradniki w rozszerzonej wersji.
  • Kontrola efektywności – podobnie jak w przypadku performance marketingu, należy kontrolować wyniki podejmowanych działań. Wydawanie pieniędzy na rozwiązania, które nie są skuteczne jest bezcelowe. Jeśli zauważysz, że użytkownicy chętniej decydują się na pobranie e-booka wykorzystując link z maila zamiast landing page, rozważ czy dodatkowa strona nie jest jedynie generatorem kosztów.
Inbound marketing na żywo Działania inbound marketingu zwykle prowadzone są wyłącznie w Internecie i to właśnie z tą przestrzenią są najczęściej kojarzone. Nie jest to jednak jedyna możliwość dla zachęcenia odbiorcy do kontaktu. Budowanie zaufania i lojalności względem marki może odbywać się również poza światem wirtualnym, np. podczas konferencji, eventów, warsztatów czy spotkań tematycznych. Skorzystanie z proponowanych klientowi wydarzeń będzie jego wyborem. Aby marketing przychodzący okazał się działaniem skutecznym, musisz dokładnie poznać swoich potencjalnych klientów: zrozumieć ich oczekiwania i potrzeby, a następnie zaproponować jak najlepsze rozwiązania. Sposób w jaki będziesz się komunikować zależy oczywiście od specyfiki branży którą się zajmujesz, jednak pamiętaj, że najbardziej skuteczne działania w zakresie takiej strategii marketingowej to łączenie wszystkich powyższych. Jeśli potrzebujesz konkretnej porady, jak wdrożyć inbound marketing w Twojej firmie - skontaktuj się z nami!