Jeszcze kilka lat temu zawód influencera nie istniał. Twórcy internetowi tworzyli swoje profile i kanały głównie w celach hobbystycznych, jednak z biegiem czasu okazało się, że promowanie swojego wizerunku i działalności w Internecie może być niezwykle intratnym zajęciem. W jaki sposób skorzystać na współpracy z internetowymi celebrytami? Na czym polega influencer marketing?
Większość obecnych influencerów samodzielnie i od podstaw tworzyła swoje społeczności. Niemal każdy rozpoczynał przygodę internetowego autorytetu od niewielkiej liczby obserwatorów czy widzów, jednak z biegiem czasu i w miarę zdobywania doświadczenia okazywało się, że zaangażowanie rzeczywiście się opłaca. To, co kiedyś dla influencera było wyłącznie pasją, dzisiaj może stać się bardzo dochodowym biznesem.
Chociaż obecni na wszystkich portalach społecznościowych, influencerzy kojarzeni są głównie z Instagramem. Dlaczego? Ponieważ nawet jeśli dany twórca jest np. streamerem, to musi komunikować się ze społecznością, która się wokół niego utworzyła. Najlepiej robić to przy użyciu mediów, które trafią zarówno do stałych, jak i nowych, odbiorców. Od kilku lat to właśnie Instagram jest najprężniej rozwijającą się aplikacją społecznościową.
Jedną z największych zalet współpracy z osobowościami internetowymi jest pozyskiwanie nowych klientów i dotarcie do większej grupy odbiorców. Jeśli wybierzesz influencera, który tworzy content pasujący do Twojej branży, możesz liczyć na to, że produkty czy usługi przez Ciebie oferowane zostaną przedstawione i polecone w przyjazny, a jednocześnie profesjonalny, sposób.
Influencer najlepiej dociera do osób młodych
Według badań, ponad 91% młodych ludzi aktywnie korzysta z mediów społecznościowych, w celu zdobycia informacji o produktach lub usługach. Pomoc „znanych i lubianych” może zatem okazać się nieoceniona przy dotarciu do osób z pokolenia Z czy Milenialsów, którzy nie wierzą w opublikowane w Google czy na stronie internetowej opinie.
Post sponsorowany
Influencer może Ci pomóc w dotarciu także do starszych grup docelowych, które zdążyły się już przyzwyczaić do widoku tradycyjnych reklam. Wszystko dzięki temu, że posty instagramowe nie są traktowane jak reklamy. Nawet jeśli nad zdjęciem wyświetla się informacja o sponsoringu wyświetlanej treści, to jest to informacja przed odbiorców ignorowana, ponieważ skupiają wzrok na osobie, do której mają zaufanie. Wyjątkiem mogą być sytuacje, w których zdjęcie nie jest estetyczne, a reklamowany produkt jest zbyt wyeksponowany.
Ruch na stronie
Wykorzystanie hashtagów, lokalizacji, oznaczeń, polubień czy udostępnień znacząco wpływa na podniesienie zaangażowania wśród użytkowników. Zwłaszcza, że większość tych czynności można zrobić w dosłownie kilku kliknięciach. Dzięki możliwości komentowania postów i wysyłania direct message ułatwiony jest również bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami.
Jak już zostało wspomniane, większość twórców znanych z Internetu stworzyła swoje społeczności od podstaw. Znajomości tego typu bardzo często rozpoczynały się od koleżeństwa czy nawet przyjaźni, a w miarę zwiększania się liczby odbiorców powstawały np. fandomy. Co to oznacza dla Ciebie? Zaufanie i lojalność. Jeśli osoba ciesząca się autorytetem przedstawi swoim followersom Twój produkt, możesz śmiało liczyć na zwiększenie sprzedaży.
Ci z pośród grona obserwatorów celebryty, którzy są nieco bardziej podejrzliwi, mogą chcieć sprawdzić Twoja firmę i to co ma ona do zaoferowania. W tym celu będą korzystać z wyszukiwarki, a zatem pracować nad pozycjonowaniem. Zwiększona liczba wyszukiwań może znacząco wpłynąć na SEO.
Influencer marketing ponad podziałami
Instagram nie jest jedyną platformą na której rozwija się influencer marketing. Nadal dużą popularnością cieszą się blogerzy czy youtuberzy. Jednym z nowszych źródeł influencerów jest TikTok. Z pomocą tiktokerów z łatwością dotrzesz do najmłodszych użytkowników Internetu.
Oprócz macierzystej platformy influencera ważna jest również liczba jego odbiorców. Ze względu na zasięgi możemy podzielić celebrytów internetowych na:
- mikro-influencerów – ich konta obserwuje od 500 do 10 tys. użytkowników;
- makro-influencerów – ich konta obserwuje od 10 tys. do miliona użytkowników;
- mega-influencerów – ich konta obserwuje ponad milion użytkowników.
Coraz więcej marek postrzega influencerów jako szansę na zwiększenie sprzedaży i poprawę wizerunku marki. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie twórcy do branży, którą ma reprezentować. Jeśli zależy nam aby w pełni wykorzystać potencjał influencer marketingu, stosujmy się do kilku podstawowych zasad: ustalmy swoje cele i założenia, przeanalizujmy statystyki i monitorujmy profile influencerów, pozwólmy twórcom na zaangażowanie się w przygotowanie koncepcji działań, analizujmy efekty i na bieżąco optymalizujmy działania. Jump Group wraz z siostrzaną
agencją influencerską – Influenter, specjalizuje się w tworzeniu influencer marketingu.
Skontaktuj się z nami, aby zobaczyć co możemy Ci zaproponować.