Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Jak odpowiedni projekt opakowań wpływa na odbiór produktów?

Powiedzenie „reklama dźwignią handlu” nie straciło na aktualności, a nawet zyskało na wadze wobec ciągle rozwijających się możliwości dotarcia do konsumenta. Dzisiejsza reklama zaczyna się na długo przed tym, jak produkt trafi na sklepową półkę i nie kończy się nawet po dokonaniu decyzji o jego zakupie. Dziś zatrzymamy się przy półkach, by omówić projektowanie opakowań oraz projektowanie etykiet.

Projektowanie opakowań i etykiet wymaga myślenia na wielu płaszczyznach – i nie chodzi tu wcale o płaszczyzny bryły pudełka. Dobre opakowanie to nie tylko zabezpieczenie produktu przed uszkodzeniem. To kolor, kształt, faktura i komunikat, który sprawia, że kupujemy pod wpływem emocji.  

Opakowanie wysokiej jakości = produkt wysokiej jakości

Przejdźmy do wspomnianej już sklepowej półki. Stoisz przed regałem wypełnionym produktami z myślą kupienia jednego z nich. Jeśli zatrzymasz się przy jednym produkcie, poświęcisz maksymalnie ok. 7 sekund na podjęcie wstępnej decyzji o zakupie. Jeśli opakowanie nie zaintryguje Cię w tym czasie, pójdziesz dalej. Na jakiej podstawie podejmiesz decyzję? Projekt opakowania, który przykuje Twoją uwagę ciekawym kształtem, kolorami lub zdobieniem wygra.  

Design opakowań

Możesz wejść do najlepszej agencji reklamowej na świecie i zapytać „co to jest design?” – uzyskasz kilka odpowiedzi. Wszystkie będą dobre. W dużym skrócie design to projektowanie, ale ów projekt nie oznacza wyłącznie opakowania. Chciałoby się rzec, że projektuje się wrażenia, jakie odczuje konsument w kontakcie z opakowaniem. Znasz tę historię o produktach firmy Apple? Ich opakowania są minimalistyczne i składają się z prostych kształtów. Chodzi o wzbudzenie wrażenia, że zawartość jest produktem premium. To odpowiedni design opakowania sprawia, że z wierzchniej części pudełka wysuwa się mniejszy element. Mistrzostwo designu przejawia się tym, że to wysuwanie trwa dokładnie 8 sekund. Dość czasu, by zbudować napięcie i ekscytację, ale nie dość, by znudzić!  

Projekt etykiety od strony graficznej

Etykieta to nic innego, jak przedłużenie komunikacji marki i kolejna platforma do budowania jej identyfikacji. Jeśli chcesz, by Twój produkt był kojarzony z ekologią i naturą – na jego etykiecie pojawią się zielenie, biel i brązy. W ten sposób w podświadomości konsumentów wywołujesz skojarzenia ze spokojem, bezpieczeństwem i naturą. Konsument oczekuje, że pod taką etykietą znajdzie produkt stworzony z naturalnych składników i wytwarzany w ekologiczny sposób. Projektant zadba też o umieszczenie wszystkich niezbędnych informacji dotyczących produktu, które tylko pogłębią to przekonanie – może barwny opis miejscowości, z której pochodzą składniki lub krótka historia produktu podkreślająca regionalność.  

Projektowanie opakowań od strony marketingowej

Opakowanie to prezentacja sprzedażowa produktu. Ok. 94% pierwszych wrażeń jest związanych z wyglądem i stylem projektu. Nic dziwnego, że odbiorca w ciągu pierwszych 13 milisekund rozpozna elementy graficzne opakowania i będzie wiedzieć, czego dotyczy zawartość. Odpowiedni dobór wszystkich elementów składowych opakowania jest niezwykle ważny, bo konsument dosłownie, w mgnieniu oka, wyczuwa emocjonalny przekaz opakowania. Jeśli któryś z jego elementów nie będzie pasować do całości lub całość nie będzie spójna z tym, co konsument wie o marce, może stać się jedna z dwóch rzeczy: produkt trafi z powrotem na półkę lub zaintrygowany potencjalny nabywca będzie chciał dowiedzieć się więcej. Ten drugi przypadek to efekt zamierzony i „zaprojektowany” przez agencje kreatywne, którym zlecono np. wprowadzenie opakowania nowej linii produktu. To temat na zupełnie osobny artykuł, ale piszemy tu o tym, by pokazać, jak istotna jest spójność komunikacji i strategii marketingowej. Opakowanie to połączenie wszystkich aspektów projektowania - to: kształt, materiał, kolory, obrazy, typografia oraz informacje o produkcie. Jeśli wszystkie te elementy tworzą spójną całość i opowiadają konkretną historię – to dobry design.  

Projektowanie opakowań od strony produkcyjnej

Opakowanie to trwały, efektywny, ale i efektowny sposób na bezpieczne dostarczenie produktu do klienta, bez względu na odległości, czy warunki w jakich produkt ma być dostarczony. To element procesu, który sprowadza najśmielsze pomysły na ziemię, bo świetny pomysł np. na kształt opakowania może okazać się zbyt drogi w masowej produkcji lub zbyt nietrwały w transporcie. To także element procesu, który pozwala produktowi urzec zmysł dotyku. Nie tylko kolory wywołują skojarzenia u konsumentów. Materiał, z którego wykonane jest opakowanie to świetny nośnik przekazu. Wyobraź sobie, że szukasz zapachowej świeczki o konkretnym aromacie drewna sosnowego. Widzisz szare opakowanie z prostą, minimalistyczną typografią. Jest wykonane z tekstury i wzmacniane od wewnątrz beżowym brystolem, a całość jest przewiązana dratwą bez kokardki, za to na prosty żeglarski węzeł. To opakowanie samym wykonaniem opowiada historię produktu, który pochodzi od rzemieślnika, który zapewne produkuje wszystko własnoręcznie. Na dodatek żeglarski węzeł (znacznie solidniejszy od kokardki) sugeruje, że miejsce pochodzenia sosen, których zapach zaklęto w tej świeczce, znajduje się nad morzem. Historia tego produktu opowiada się sama, a to wszystko dzięki materiałowi, z którego zostało wykonane opakowanie! Kiedy stoisz przed półką pełną produktów i chcesz wybrać jeden z nich, wybierzesz ten, który Ci się spodoba. Dobry design cieszy oko (i pozostałe zmysły), wyróżnia się, a Tobie  daje poczucie wyjątkowości. W ten sposób sprawia, że w zauważasz produkt na półce.  Tyle i aż tyle, bo to bardzo prosty mechanizm, złożony z bardzo wielu warstw, przemyśleń i różnych perspektyw.   Dobrze zaprojektowanie emocji wokół produktu to niełatwe zadanie. Dlatego warto zwrócić się po pomoc do specjalistów. W Jump Group mamy duże doświadczenie w pracy nad tworzeniem identyfikacji wizualnych i projektów opakowań. Zapraszamy do kontaktu!