Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka ciasteczek

Jak założyć sklep internetowy i skutecznie sprzedawać swoje produkty?

W ciągu ostatnich lat sprzedaż internetowa znacznie się rozwinęła i udoskonaliła. Ogromny wpływ na taki stan rzeczy miała globalna pandemia, której następstwem były lockdown’y uniemożliwiające korzystanie ze sklepów stacjonarnych. Do zwiększenia liczby sklepów internetowych przyczynił się także rozwój platform e-commerce. Masz ciekawy pomysł na sprzedaż? Sprawdź jak założyć sklep internetowy! Tak jak w przypadku każdego działania reklamowego, musisz zadać sobie pytania: co chcesz robić? w jaki sposób? dla kogo? i co ten ktoś będzie z tego miał? Te kilka podstawowych pytań bardzo ułatwi Ci stworzenie profilu potencjalnego klienta oraz pomoże określić i opisać sprzedawany asortyment. Im bardziej oryginalne jest to, co chcesz sprzedać, tym większe prawdopodobieństwo, że szybciej znajdziesz klientów. Zanim jednak przejdziesz do konkretnych działań i projektów, musisz zastanowić się nad wyborem odpowiedniej dla Ciebie i Twojego biznesu platformy e-commerce i hostingu. W dwóch słowach – wybierz serwer.

Jaki hosting wybrać, gdy zakładasz sklep internetowy?

Tworząc domenę internetową musisz realistycznie zastanowić się nad swoimi potrzebami. Wiadomo, nikt nie chce, żeby jego strona internetowa się zwieszała, gdy zbyt dużo klientów będzie w tym samym czasie korzystało ze sklepu. Ale czy zwieszenie serwera rzeczywiście grozi twojemu biznesowi? Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą, któremu zależy na wprowadzeniu niszowych lub ręcznie robionych produktów, powinieneś zacząć swoją przygodę ze sprzedażą online od hostingu współdzielonego. Jako klient otrzymasz od usługodawcy określoną ilość miejsca na dysku serwera. Będziesz miał/-a do dyspozycji określoną liczbę procesorów i ilość GB pamięci RAM. W zamian Twój usługodawca zapewni Ci wydajną usługę bez przeciążeń systemowych. Serwer współdzielony może jednocześnie obsługiwać ok. 500 klientów, dlatego wszelkie wartości zawarte w umowie raczej nie będą podlegać negocjacjom. Utrzymanie podstawowej strony internetowej w taki sposób wyniesie Cię ok. 100 zł w skali roku. Aby prowadzić witrynę w taki sposób nie potrzebujesz wiedzy z zakresu informatyki, ponieważ w cenie dostaniesz wsparcie usługodawcy, a sama konfiguracja konta zwykle jest dość prosta. Droższymi i bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami są VPS (Virtual Private Server) i serwer dedykowany. Aby korzystać z któregoś z nich musisz posiadać odpowiednią wiedzę lub zatrudnić kogoś, kto będzie w stanie skonfigurować serwer i nim administrować. To bardzo ważne, ponieważ w przypadku zawieszenia systemu, wszystkie dane muszą być przeniesione na inne urządzenie. Taka awaria może trwać nawet kilka dni. Główna różnica między nimi polega na tym, że w przypadku VPS dostajesz do dyspozycji tylko część maszyny, natomiast serwer dedykowany pozwala na dostosowanie serwera do indywidualnych potrzeb. Roczny koszt korzystania z VPSa waha się w granicach 1200-1600 zł, natomiast serwer dedykowany wyniesie Cię 2000 zł rocznie.

Projekt graficzny sklepu internetowego

Kiedy już podejmiesz decyzję o strukturze strony, możesz zająć się jej wyglądem. Sklep internetowy, tak jak tradycyjna witryna, powinien kusić, a dodatkowo zachęcać do zakupu. Grafika powinna być dopasowana do sprzedawanego produktu i grupy docelowej. Design odnosi się jednak nie tylko do szablonu strony, ale również do wykorzystywanych fontów, grafik i zdjęć. Większość ludzi kupuje oczami, dlatego do projektu graficznego powinieneś przywiązać szczególną uwagę. Pamiętaj również o tym, żeby przystosować swoją domenę do korzystania z niej na urządzeniach mobilnych.

Sklep internetowy od koszyka do kasy

Zdarzyło Ci się spacerować po sklepie i w ostatniej chwili zrezygnować z zakupu? W Internecie jest to bardzo częste zjawisko. Wiele osób przegląda dostępne na stronie produkty, dodaje je do koszyka, a następnie zamyka kartę przeglądarki. Jak temu zapobiec? Zadbaj o to, żeby potencjalni klienci nie musieli wypełniać wielu formularzy. Zakładanie konta w celu dokonania zakupu jest bezcelowe, jeśli klient nie otrzyma za to żadnego profitu, a może przyczynić się do porzucenia decyzji zakupowej. Co zachęci do większych zakupów? Cross-selling i up-selling. Proponowanie użytkownikowi produktów komplementarnych lub lepszej jakości może znacząco przełożyć się na wzrost sprzedaży.

Płatności i wysyłka

Oczywiście, możesz zdecydować się na opcję dokonywania płatności przy odbiorze np. u kuriera, ale obecnie wszystkie sklepy traktują taką możliwość jako przestarzały dodatek. Powinieneś/-aś umożliwić swoim klientom płatność internetową poprzez bramki np. PayU, Tpay, Dotpay czy Przelewy24. Warto zastanowić się także nad różnymi typami wysyłek. W zależności od gabarytów sprzedawanych produktów możesz zdecydować się na korzystanie z Poczty Polskiej, Paczkomatów, Paczki w Ruchu czy platform takich jak np. Furgonetka.

Kwestie prawne

Zadbaj również o wszystkie ewentualności, które niespodziewanie mogą się pojawić. Przewidzenie najważniejszych informacji będzie świadczyło o Twoim profesjonalnym podejściu. Co musisz przygotować? Regulamin, politykę prywatności (polityka cookies), regulacje o ochronie danych osobowych (RODO), informacje o metodach i rodzajach płatności oraz o dostawach, politykę zwrotów i reklamacji, a także formularz odstąpienia od umowy.

Po rozpoczęciu działalności sklepu internetowego

Kiedy Twój sklep ma już swoją domenę i jest przygotowany do prowadzenia sprzedaży, powinieneś zadbać aby liczba transakcji była jak największa. Do wzrostu wskaźnika sprzedaży przyczyni się przygotowanie i wdrożenie, najlepiej długofalowej, strategii SEO. Poprawne pozycjonowanie jest niezbędne, jeśli chcesz aby Twój sklep wyświetlał się w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnych fraz. Dodatkową promocję strony i sklepu zapewni Ci stworzenie profilów w social mediach – w miarę zwiększenia zasięgów możesz prowadzić sprzedać również na platformach Facebook czy Instagram. Jak można zauważyć, stworzenie i prowadzenie sklepu internetowego nie jest prostym zadaniem. Najtrudniej jest zacząć, ponieważ wiele kwestii musisz przemyśleć i zaplanować z wyprzedzeniem. Pamiętaj o tym, że na każdym etapie swojej działalności możesz poprosić o pomoc specjalistów, którzy po wcześniejszych uzgodnieniach pomogą Ci w osiągnięciu sukcesu w sprzedaży on-line. Wsparcie sprzedaży uzyskasz także w dobrej agencji kreatywnej, która zadba o to, aby Twoje produkty i sam sklep prezentowały się doskonale, a jego oferta docierała do zainteresowanych osób. Skontaktuj się z nami i zobacz, jak możemy Ci pomóc!