Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Key visual – co to jest i dlaczego jest takie ważne?

Zanim zaczniesz budować swoją markę, powinieneś zastanowić się co jest niezbędne, aby odnieść sukces. Podpowiadamy: kluczem jest rozpoznawalność. Aby ją osiągnąć potrzebny jest key visual. Czym jest klucz wizualny? W jaki sposób go stworzyć? Key visual (skrótowo określany KV) jest uważany za jeden z najważniejszych i najbardziej podstawowych elementów marketingu marki. Bez odpowiednio dobranego znaku rozpoznawczego nasza firma w żaden sposób nie będzie w stanie wyróżnić się na tle konkurencji. KV, często błędnie utożsamiany z logiem, pomaga w tworzeniu oraz utrzymaniu wizerunku marki w wyobraźni klientów.

Key visual a logo

Najprościej tłumacząc, key visual jest motywem przewodnim – charakterystycznym znakiem marki lub produktu. Widząc konkretny kształt, kolor czy font w wyobraźni klienta natychmiast pojawia się skojarzenie z konkretną marką. Logo (logotyp) jest natomiast formą graficzną. Co to oznacza? Spróbuj przywołać w pamięci „znaczek” Windowsa. Prawdopodobnie, tym co pojawi się przed oczami Twojej wyobraźni będzie prostokątne okno z czterema szybami. Właśnie to okno jest KV marki. Logiem będzie natomiast to samo okno, ale wypełnione kolorami i ustawione pod odpowiednim kątem. Jak można się zorientować, na przestrzeni lat logo Windowsa ulegało zmianom, natomiast key visual pozostał ten sam.

Dlaczego key visual jest ważny?

Jak już wspomniano wyżej, KV zapewnia Twojej marce lub produktowi rozpoznawalność. Prosty zabieg graficzny lub tekstowy sprawi, że odbiorcy komunikatu szybko powiążą go z odpowiednią marką i jej wartościami. To w jaki sposób i jak szybko rozpoznajemy marki ma bezpośrednie przełożenie na ich popularność i sprzedaż. Przykładowo, gdyby w sklepie wszystkie herbaty były w jednakowej cenie, którą byś wybrał/-a? Prawdopodobnie tę w żółtym opakowaniu. Dlaczego? Bo jest najbardziej charakterystyczna i popularna.

Jak wygląda dobry key visual?

Wygląd KV jest zależny od tego, na co chcesz zwrócić uwagę w marketingu swojej marki lub produktu i który element graficzny jest dla Ciebie najważniejszy.
  • Font – (czcionka) nie tylko nawiązuje do nazwy marki, ale także reprezentuje jej charakter. Jednym z najbardziej znanych fontów, będącym jednocześnie key visualem, jest krój Coca-Coli. Charakterystyczne esy-floresy, które wbrew pozorom nie są proste do rozszyfrowania, stały się znakiem rozpoznawczym marki, co potwierdziła kampania polegająca na wpisaniu na etykietach napojów imion. Marka swoim fontem zapisała wszystkie znajdujące się na produktach imiona, zastępując nimi nazwę, a mimo tego nikt nie miał problemów z rozpoznaniem producenta;
  • Kolor – jego odpowiednie użycie jest w stanie wpłynąć na emocje odbiorcy związane z marką. Jako przykład wystarczy przywołać Milkę. Jasny odcień fioletu stał się motywem przewodnim całego marketingu marki, jednocześnie łącząc go z promowaną delikatnością.
  • Element graficzny – powinien być skrupulatnie powtarzany we wszystkich mediach i kanałach komunikacji. Na KV tego typu zdecydowało się PZU. Dwa niebieskie łuki, które umieszczane są na wszystkich grafikach bezpośrednio nawiązują do logo i nazwy.
  • Ilustracja – a właściwie jej motyw czy sposób wykonania, również doskonale sprawdzi się gdy chodzi o rozpoznawalność marki. Z takiego rozwiązania skorzystał Bank Polski PKO. Wykorzystanie kolorowych ilustracji, utrzymanych w jednej tematyce i opierających się na pociągłych i falujących liniach perfekcyjnie spełnia swoją rolę ocieplania wizerunku.

Jaki powinien być KV?

Aby poprawnie stworzyć key visual dla swojej marki lub produktu, musisz pamiętać o kilku istotnych zasadach. Przede wszystkim, prostota i zrozumiałość – przesada nigdy nie jest dobrym pomysłem. Warto, a nawet trzeba, postawić na oryginalność – zbyt duże podobieństwo do KV innej marki lub wzorowanie się może doprowadzić do wielu pomyłek i problemów. Ponadto, kieruj się zasadą jeden motyw – wszystkie media. Key visual musi być użyteczny i możliwy do przedstawienia we wszystkich kanałach z których korzystasz. Oczywiście należy pamiętać o tym, że tak jak reklama, tak i KV ma odbiorców. Klucz wizualny marki powinien się z nią kojarzyć i wywoływać skojarzenia. Te natomiast będą się od siebie różnić, w zależności od obranej grupy docelowej. Zwiększająca się konkurencja na rynku oraz wzrastające wymagania konsumentów sprawiają, że rozpoznawalność marki jest podstawą sukcesu. Teraz, kiedy już wiesz co pozwoli Ci się wyróżnić i zapaść w pamięci klientów, możesz przejść do projektowania własnego key visuala lub zlecić to zadanie doświadczonym art directorom Jump Group. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twoim key visualu!