Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka ciasteczek

Księga znaku – czym jest i dlaczego jest tak potrzebna?

Mogłoby się wydawać, że logo marki jest prostym elementem wizualnym, którego wykonanie opiera się na kreatywnym pomyśle. Przecież ciekawy projekt wystarczy stworzyć w programie graficznym, a następnie zaprezentować go klientom. Nic bardziej mylnego! Loga, które są wykorzystywane przez marki, są jedynie kropką nad „i”, którego podstawowym elementem jest księga znaku.

Czym jest księga znaku?

Księga znaku (ang. brand book) jest słownym opisem logo (m.in. jego budowy, kolorystyki czy znaku wodnego) oraz zasad jego wykorzystywania. Można stwierdzić, że jest to swoista instrukcja obsługi loga. Jej poprawne stworzenie znacznie ułatwi pracę drukarzom, producentom gadżetów, brand managerów czy marketingowcom. Kompletna i praktyczna księga znaku powinna odpowiadać na wszelkie możliwe pytania mogące pojawić się w procesie realizacji loga. Osoba tworząca brand booka powinna umieć przewidzieć ewentualne wątpliwości i problemy mogące pojawić się na każdym etapie reprodukcji znaku.

Co zawiera brand book?

Specyfika branży i potrzeby firm mogą się znacząco od siebie różnić, ale niektóre elementy brand booka są stałe bez względu na zmienne okoliczności. Każda księga znaku powinna zawierać:
  • genezę powstania logo;
  • podstawową wersję znaku.;
  • alternatywne wersje znaku;
  • konstrukcję znaku;
  • pole ochronne znaku;
  • kolorystykę znaku;
  • typografię znaku;
  • skalowanie i minimalne rozmiary znaku;
  • stosowanie znaku na różnych tłach;
  • niedopuszczalne modyfikacje.

Geneza powstania logo

Zawiera historię firmy, symboliczne znaczenie loga oraz założenia i strategie marki. Dzięki tym informacjom każda osoba pracująca nad projektem będzie mogła poznać najważniejsze cele przyświecające strategii. Zdarza się także, że geneza loga zawiera informacje, które mogą okazać się przydatne przy rejestracji znaku w Urzędzie Patentowym.

Podstawowa wersja znaku

Najczęściej składa się z dwóch konfiguracji: poziomej i pionowej. Pierwszy wariant zakłada, że sygnet (graficzny element loga) znajduje się w pozycji poziomej – na tej samej wysokości co nazwa firmy. Drugi, sytuuje sygnet poniżej nazwy. Wykonanie obu projektów pozwala na ich zamienne wykorzystywanie, co jest niezwykle przydatne w przypadku materiałów wizerunkowych o różnych wielkościach.

Alternatywne wersje znaku

W tym rozdziale powinny być umieszczone wszelkie wersje znaku, które są zatwierdzone do użytku np. tagi, hasła firmowe, sygnety czy uproszczone logotypy. Ponadto, należy tu umieścić niestandardowe wersje znaku: achromatyczną (odcienie szarości) i negatywową (odwrócone kolory). Zamieszczenie wszystkich znaków w księdze pomoże w dobraniu jego odpowiedniego wariantu w zależności od typu materiału i wielkości dostępnego miejsca.

Konstrukcja znaku

W każdym brand booku ten rozdział będzie wyglądać inaczej. Wszystko z powodu oryginalności logo, jego skomplikowania i potrzeb objaśnienia budowy. Zwykle logo umieszcza się na siatce konstrukcyjnej, aby następnie dokładnie określić jego wymiary i proporcje. Należy pamiętać, że wszystkie parametry powinny być spisane w jak najbardziej przejrzysty sposób. Jeśli zamierzasz zgłosić logo do Urzędu Patentowego, ten rozdział będzie dla Ciebie bardzo przydatny.

Pole ochronne

Jest to opis przestrzeni wokół znaku, w obrębie której nie powinny znajdować się żadne inne elementy z uwagi na możliwość zaburzenia czytelności znaku. W tym samym rozdziale znaleźć można informacje o minimalnych odległościach loga od krawędzi nośnika. Pole ochronne nie powinno być zmieniane (z wyjątkiem sytuacji, w których jest to absolutnie koniecznie).

Kolorystyka znaku

Bez względu na typ nośnika, logo musi zachować jednakową kolorystykę. Z tej przyczyny, w księdze znaku należy opisać kolory w CMYKu, Pantonie, RGB, folii ORACAL (czasem także w RALu). Opisowi podlega sygnet i czcionka.

Typografia znaku

Informacje zawarte w tym rozdziale są niezwykle ważne dla osób, które będą zajmowały się projektowaniem kolejnych elementów wizualnych marki. Należy w nim określić wykorzystywany typ kroju pisma.

Skalowanie znaku

W zależności od nośnika wielkość loga może ulegać zmianom. W tym rozdziale powinny być opisane proporcjonalne wymiary znaku (oraz typografii) w zależności od powiększenia czy pomniejszenia. Rozmiary dla loga drukowanego podawane są w milimetrach, natomiast dla wersji elektronicznych w pikselach.

Tło znaku

Źle dobrane tło może uniemożliwić poprawne odczytanie loga. Aby wystrzec się takich sytuacji, należy opisać stosowanie loga w zależności od koloru tła. W tym rozdziale powinny być zawarte informacje o możliwych zmianach nasycenia barwy tła.

Niedopuszczalne modyfikacje

Jest to ostatni rozdział księgi, w którym szczególną uwagę poświęca się wszelkim możliwym błędom. Bardzo często zawierają zakazy zmiany kolorystyki, dodawania elementów czy wykraczania poza pole ochronne. Księga znaku zdecydowanie przyśpiesza wszelkie działania marketingowe ponieważ oszczędza czas przeznaczony na ewentualne korekty. Jest dokumentem, który może być wykonany w wersji papierowej lub elektronicznej (początkowo warto jednak skupić się na przygotowaniu tej drugiej). Spójny wizerunek firmy, oparty na brand booku, jest oznaką profesjonalizmu, który zaowocuje zaufaniem ze strony klientów. W Jump Group nasi art directorzy na zawołanie tworzą zjawiskowe loga i odpowiadające im księgi znaków. Skontaktuj się z nami i zobacz, co mamy do zaoferowania!