Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka ciasteczek

Nowoczesne logo firmy – jakie powinno być?

Logo jest nieodzownym elementem reprezentacji wizualnej każdej marki. Dobrze zaprojektowane zostanie z Twoją firmą na długie lata, dlatego już od samego początku prac nad grafiką należy robić to dobrze. Profesjonalnie wykonane logo będzie ważnym elementem działań marketingowych i wizerunkowych. Dobrze przygotowane loga można poznać po tym, że łatwo zapadają w pamięć, a jednocześnie są estetyczne. Dla zobrazowania można w tym miejscu przywołać logo firmy Nike – eleganckie w swojej prostocie.

Jakie są zatem optymalne kryteria dla skutecznego loga?

  • Prostota – nie można umieścić w logo zbyt wielu szczegółów, ponieważ nie zostaną one zapamiętane. Podobnie jest z kolorami. Przyjmuje się, że absolutnym maksimum są 4 barwy – większa ich liczba znacznie zaburzy odbiór grafiki.
  • Rozpoznawalność – jest wypadkową odpowiedniego dobrania proporcji kolorów i elementów graficznych, ale pamiętaj o tym, że to czy konsument będzie potrafił narysować czy przywołać w pamięci logo Twojej firmy nie jest całkowitym sukcesem. Najważniejsze jest, aby wygląd grafiki automatycznie został skojarzony z proponowanymi przez Ciebie produktami lub usługami.
  • Ponadczasowość – reprezentacja wizualna Twojej marki powinna być odporna na wszelkie zmiany w trendach graficznych. Można wprowadzać drobne, kosmetyczne zmiany w projekcie loga na przestrzeni lat, jednak podstawowa koncepcja powinna pozostać niezmienna.
  • Przekaz – każde logo powinno być nosicielem wartości i filozofii marki. Aby przekaz był dobrze widoczny, grafika powinna być dostosowana do charakterystyki grupy docelowej.
  • Uniwersalność – większość projektów graficznych utrzymanych w estetyce minimalizmu będzie jednocześnie uniwersalnych. Jednak co to dokładnie oznacza? To, że bez względu na nośnik, rozmiar i umiejscowienie logo pozostanie niezmiennie takie samo.
W procesie tworzenia loga ważne są oczywiście umiejętności graficzne i ilustratorskie, ale niemal najważniejszy jest pomysł. Zamknięcie tak wielu wytycznych w jednym elemencie nie jest prostym zadaniem.

Logo a logotyp

Często zdarza się, że te dwa pojęcia są niesłusznie uważane za tożsame. Wiesz już czym jest logo, ale co kryje się pod nazwą logotyp? Jest to wizualna reprezentacja nazwy firmy. Oznacza to, że logotyp wchodzi w skład loga. Czy coś jeszcze jest w nim obecne? Tak: sygnet (symbol graficzny np. nadgryzione jabłko) i tagline (hasło firmowe np. Just do it).

Gdzie umieścić logo?

Jak już zostało wspomniane, jedną z cech loga jest jego uniwersalność, czyli możliwość umieszczenia go dosłownie wszędzie, gdzie mamy ochotę. Ale tak z perspektywy biznesowej… w jakich miejscach powinniśmy pokazać nasze logo? Przede wszystkim na materiałach związanych z firmą: wizytówki, ulotki, gadżety, auta służbowe, firmowy blog, media społecznościowe i strona. Również jeśli reklamujesz swoje produkty przy użyciu reklamy BTL lub ATL powinieneś umieścić na nich swoją reprezentację wizualną.

Trendy

Mimo że w przypadku tworzenia koncepcji loga powinno się unikać ulegania trendom, to warto wiedzieć jakie motywy są ponadczasowe i często wykorzystywane.

Logo generatywne

Pozwala na odejście od typowej koncepcji wyglądu loga. Nie jest to już zwykła, statyczna grafika, a dynamiczny (czasem nawet ruchomy) projekt. Jest oparty na skojarzeniach z marką czy jej filozofią.

Logo responsywne

Obecnie większość użytkowników Internetu korzysta z niego na urządzeniach mobilnych. W związku z tym, firmy musiały dostosować swoje strony (w tym loga) do mniejszych ekranów. Jeszcze kilkanaście lat temu uważano, że logo jest elementem nietykalnym – w zależności od nośnika można było jedynie zmniejszać bądź powiększać jego rozmiar. Obecnie odchodzi się od takiego myślenia, tworząc loga w różnych konfiguracjach i o różnych przeznaczeniach. Znak rozpoznawczy firmy jest dopasowywany do miejsca w którym się znajduje.

Loga minimalistyczne

Choć minimalizm powinien być jedną z cech powstałego loga, to zastosowanie go wcale nie jest proste. Sztuką jest przekazać filozofię marki w tak prosty, a jednocześnie czytelny sposób. Proces upraszczania grafiki może być powiązany z tworzeniem loga responsywnego – mając gotowy projekt „rozbieramy go” z poszczególnych elementów, sprawdzając czy marka nadal jest rozpoznawalna.

Przestrzeń negatywna

Najprościej mówiąc, jest to zmuszenie odbiorcy do czytania między wierszami. Logo tego typu opiera się na ukryciu przekazu, który nie jest widoczny na pierwszy rzut oka. Jednym z popularnych projektów jest logo producenta czekolady Toblerone – sygnet w postaci góry ma w sobie ukryty rysunek niedźwiedzia. Podobnie zostało zaprojektowane logo Carrefour – jego twórcy ukryli pierwszą literę nazwy spółki, tworząc tym samym grafikę nawiązującą do skrzyżowania ulic.

Logo retro

Takie rozwiązanie ma sens tylko wtedy, jeśli firma ma długą historię lub nawiązuje do minionych czasów. Wyjątkowo szerokim polem do popisu jest w tym przypadku projektowanie czcionki. Jednym z bardziej znanych przykładów może być czcionka w stylu vintage, stworzona na potrzeby serialu Stranger Things. Podobne klimaty królują na etykietach alkoholi np. piw kraftowych.

Logo geometryczne

Jego projekt często połączony jest z minimalizmem. Proste kształty (precyzyjne co do piksela) pozwalają grafikom na połączenie artystycznej duszy z matematycznym umysłem.

Logo nakładające

Jest w pewnym sensie rozbudowaniem loga geometrycznego. Założenie opiera się na nałożeniu na siebie poszczególnych elementów. Jak to wygląda w praktyce? Wystarczy spojrzeć na logo Mastercard.

Iluzja optyczna

Można powiedzieć, że jest to wyższa sztuka tworzenia grafiki, ponieważ wymaga od twórcy wykorzystania zmysłu przestrzennego oraz umiejętności tworzenia obrazów trójwymiarowych na powierzchniach płaskich. Loga tego typu są niezwykle efektowne i doskonale sprawdzają się w przestrzeni miejskiej.

Logo ręcznie rysowane

W czasach sprzed rewolucji komputerowej grafiki były tworzone ręcznie. W taki sposób powstał słynny napis Coca-Coli. Obecnie praktycznie całkowicie odchodzi się od ręcznego tworzenia grafik – tworzy się natomiast imitację odręcznego pisma lub rysunku.

Logo płaskie

Bardzo popularne jest tworzenie grafik metodą tzw. flat 2.0. Nie są to loga wyglądające na zupełnie płaskie, a posiadające delikatne cienie oraz niewielką liczbę detali. Spójrz na logo Netflixa lub Gmaila, które są idealnymi przykładami grafik utrzymanych w takiej estetyce. Podczas trwania prac nad kreacją loga trzeba nieustannie kierować się wizerunkiem i tożsamością firmy. Nie każdy panujący w danym momencie trend będzie odpowiedni dla Twojej marki. Warto stworzyć projekt, który przetrwa próbę czasu, ale pamiętaj także o tym, że raz na jakiś czas warto pomyśleć o wprowadzeniu kosmetycznych zmian. Jeśli szukasz kreatywnego zespołu, który z powodzeniem stworzy lub odświeży Twoje logo – zgłoś się do dobrej agencji kreatywnej! Np. do Jump Group. Zapraszamy!