Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka ciasteczek

Skuteczny baner internetowy – jaki powinien być?

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że baner idealny nie istnieje. Współcześnie możemy zaobserwować zjawisko takie jak banner blindness (ślepota banerowa), który jest bezpośrednią przyczyną spadku zainteresowania banerami w sieci. Istnieją jednak pewne wskazówki, których znajomość może Ci pomóc w przyciągnięciu nowych klientów przy wykorzystaniu reklamy banerowej. Pierwsze banery internetowe zaczęły pojawiać się w sieci pod koniec XX wieku. Wtedy ich skuteczność (klikalność) wynosiła ok. 78%. Z biegiem czasu internauci zaczęli przyzwyczajać swoje oczy do ich widoku, przez co obecnie wywierają one zdecydowanie mniejszy wpływ na odbiorców.

Banner blindness

Ślepota banerowa jest zjawiskiem typowym dla internautów w XXI wieku. Zdążyliśmy już przyzwyczaić swoje oczy do wszelkich reklam w Internecie, przez co umiemy skutecznie je ignorować. Przyczyną naszej obojętności są różnego rodzaju błędy popełniane przez twórców reklam, które spowodowały naszą niechęć, a następnie obojętność w stosunku do reklam internetowych. Banery reklamowe często były zbyt jaskrawe, wręcz kąśliwe dla oczu. Często znajdowało się na nich zbyt dużo tekstu lub ruchome grafiki, które znacznie utrudniały poprawne odczytanie przekazu. Nie rzadko zdarzało się również, że banery nie były dopasowane do grupy docelowej lub wyskakiwały na stronach zupełnie nie związanych z tematyką reklamy, zupełnie ignorując preferencje odbiorców.

Jak powinien wyglądać skuteczny baner?

Przede wszystkim nie może powielać błędów, które doprowadziły do znieczulicy reklamowej. Zanim zaczniesz tworzyć jakąkolwiek reklamę, także baner, musisz zbadać grupę docelową: poznać jej preferencje, odwiedzane strony internetowe, wiek czy miejsce zamieszkania – wszystko to ma wpływ na skuteczność reklamy. Zastanów się również na jakiej stronie internetowej chcesz umieścić baner. Jest to niezwykle istotne, ponieważ Twoja reklama powinna wpisać się tematycznie i kolorystycznie w pozostałe treści. Również strona docelowa powinna być utrzymana w podobnej do banera estetyce.

Minimalizm

Kolorystyka grafiki, oprócz dopasowania do strony, powinna być utrzymana w stonowanych barwach. Jaskrawe kolory nie przyciągną wzroku odbiorców, a jedynie ich zirytują. Pastele, beże, czerń i biel sprawdzą się najlepiej. Powinieneś też zrezygnować z wielu ruszających się elementów np. gifów. Jeśli jeden ze szczegółów będzie ruchomy, nie zaszkodzi to Twojej reklamie – może wręcz przyciągnąć uwagę – ale ich nagromadzenie może odstraszyć internautę. Minimalistyczna estetyka dotyczy także tekstu. Baner powinien przekazywać najważniejsze treści i komunikaty, które będą odpowiednio skondensowane. Patrząc na reklamę, odbiorca w ułamku sekundy powinien zorientować się czego dotyczy grafika.

CTA

Na banerze warto, a nawet trzeba, umieścić przycisk zachęcający do interakcji tzw. call to action. Można sprowadzić go do formy jednego wyrazu np. SPRAWDŹ, KLIKNIJ, TUTAJ, ZAMÓW lub krótkiej frazy np. PRZEKONAJ SIĘ, ZAREJESTRUJ SIĘ, KUP TERAZ, CZYTAJ DALEJ. Informacja o tym, że baner jest interaktywny i odsyła do strony docelowej wcale nie jest oczywista, dlatego pokaż odbiorcy co może zrobić z reklamą, którą mu wyświetlasz.

Wymiary

Baner banerowi nie równy – także pod względem rozmiarów. Musisz pamiętać o tym, żeby wielkość reklamy była dopasowana do pozostałych treści pod względem szerokości i wysokości. Istnieje sporo możliwości. Często się zdarza, że graficy przygotowują banery od razu w kilku rozmiarach, aby móc swobodnie dopasować do siebie potrzebne elementy. Jakie rozmiary są najczęściej stosowane?
  • billboard: 750×100 pikseli
  • double billboard: 750×200 pikseli
  • baner (banner): 468×60 pikseli
  • half banner: 234x60 pikseli
  • szeroki wieżowiec (wide skyscraper): 160×600 pikseli
  • wieżowiec (skyscraper): 120×600 pikseli
  • button: 120x90 pikseli
  • button: 120x60 piskeli
  • kwadrat (square button): 125x125 piskeli

Emocje

Każda reklama bazuje na emocjach. W przypadku banerów klikalność zwiększają tzw. „bodźce promocyjne”, czyli wszelkiego rodzaju okazje promocyjne np. darmowe próbki produktów lub wysyłka, rabaty. Każdy taki bodziec warto wzmocnić, odwołując się do pozytywnych emocji i skojarzeń. Nie tylko proponuj klientowi coś wartościowego, ale również zadbaj o to, w jaki sposób to robisz.

Liczby

Tworząc swój baner reklamowy miej w głowie kilka ważnych liczb. 31 – tyle procent odbiorców nie klika w reklamy internetowe w obawie przed śledzeniem. Do pewnego stopnia jest to zrozumiałe. Ileż to razy przypadkowo kliknęliśmy w reklamę, a potem przez długi czas wyświetlały nam się oferty podobnych produktów, których nie byliśmy dłużej zainteresowani? 58 – tyle procent internautów uważa, że wyświetlana reklama nie jest dla nich odpowiednia. Nie zawsze twórcom reklamy udaje się perfekcyjnie dotrzeć do odbiorców. Zawsze pamiętajmy o tym, żeby tworząc banery sugerować się odbiorcą. Ludzie klikają w banery, ponieważ są na nich produkty, którymi są zainteresowani lub takie rzeczy, z którymi wcześniej nie mieli nigdy styczności. Możesz zatem bazować na tym co jest doskonale znane i lubiane lub na tym, co nieznane i kuszące. Aby stworzyć naprawdę skuteczny baner, warto ten temat przekazać dobrej i doświadczonej agencji kreatywnej. Napisz do nas i zobacz, jak możemy Ci pomóc!