System identyfikacji wizualnej to pozornie bardzo złożony zestaw wszystkich elementów wizualnych, jakimi posługuje się dana firma. Jego odpowiednie zaprojektowanie jest bardzo często lekceważone przez właścicieli przedsiębiorstw, ale jak pokazują liczne przykłady – może być kluczowym elementem sukcesu.
System identyfikacji wizualnej – co to jest?
Na optymalny system identyfikacji wizualnej składa się wiele elementów – od absolutnej podstawy jaką jest logotyp, czyli graficzne przedstawienie nazwy marki, po niesamowicie szczegółowe elementy, takie jak krój czcionki wykorzystywany w materiałach reklamowych, wszelkie kreacje im towarzyszące, dress code pracowników (co widoczne jest przede wszystkim w sieciowych kawiarniach czy restauracjach), design biur czy innych lokali należących do firmy, a nawet samych produktów.
Zasadniczo wszystko, co związane jest z daną marką i może być zobaczone przez potencjalnego klienta, powinno być częścią systemu identyfikacji wizualnej.
Dlaczego system identyfikacji wizualnej jest taki ważny?
Jak widać, stworzenie skutecznego systemu identyfikacji wizualnej marki wymaga zaprojektowania dziesiątek różnych elementów, a co za tym idzie – włożenia w to ogromu pracy przez grafików, copywriterów, strategów, itd. Czy ta gra jest zatem warta świeczki? Owszem! Spójny system pozwala klientowi zbudować szybkie i pozytywne skojarzenia z daną marką. Jak doskonale wiemy, wiele decyzji zakupowych jest podejmowanych w ramach
myślenia szybkiego –
warto więc zrobić wszystko, aby produkty marki były rozpoznawalne w ciągu ułamka sekundy. Przemyślany system identyfikacji wizualnej daje też możliwość wyróżnienia się spośród konkurencji, a także daje ogólne pojęcie o obszarze działalności marki, które ważne jest szczególnie w przypadku osób, które mogą być nią zainteresowane, ale jeszcze nie miały z nią styczności.
Idealny system identyfikacji wizualnej – przykład
Budowanie systemu identyfikacji wizualnej staje się dzisiaj coraz popularniejsze wśród małych i średnich marek, ale najbardziej jaskrawe przykłady sukcesu tej filozofii można zauważyć wśród największych firm. Potentaci pokroju Google’a czy Facebooka wciąż inwestują w ten element bardzo dużo czasu i pieniędzy, ale to Apple jest najbardziej oczywistym przykładem sukcesu omawianego systemu. Wszystkie elementy wizualne tej marki – od samego logo, przez jego umiejscowienie na kreacjach marketingowych i samych produktach, kroje czcionek wykorzystane nie tylko w reklamach, ale także na opakowaniach i w instrukcjach, po sam niezwykle charakterystyczny design iPhone’ów, MacBooków i innych produktów tej marki – są elementami precyzyjnie zaprojektowanego systemu identyfikacji wizualnej.
Sprawiło to, że dzisiaj wielu potencjalnych klientów Apple’a jest zainteresowanych jego nowymi produktami jeszcze zanim przeczytają ich szczegółowe specyfikacje. Spójny i efektowny system identyfikacji wizualnej stał się w tym przypadku kluczowy dla procesu sprzedażowego.
Jak zbudować dobry system identyfikacji wizualnej?
I choć wspomniane wyżej firmy zainwestowały miliony dolarów w swój system, mniejsze marki wcale nie muszą dysponować takim budżetem. Tak naprawdę skuteczną identyfikację wizualną można zbudować za jego promil. Wystarczy trzymać się kilku podstawowych zasad.
Przede wszystkim trzeba zadbać o spójność wszystkich materiałów wizualnych. Warto jednak przy tym zapewnić sobie pewną elastyczność. Załóżmy np. możliwość otwarcia swojego sklepu na warszawskim Nowym Świecie – ulicy, na której szyldy wszystkich lokali użytkowych muszą być wizualnie dostosowane do narzuconej przez miasto koncepcji. Ta elastyczność pozwala na odnalezienie się w takiej sytuacji bez konieczności tworzenia całego systemu identyfikacji wizualnej od zera, a przy tym z zachowaniem pożądanej spójności. Ten problem da się rozwiązać wykorzystując np. księgę znaku – dokument opisujący budowę logo i zasady jego stosowania.
Zacznij od logo!
Samo logo powinno być materiałem wyjściowym dla całego systemu identyfikacji wizualnej i to od niego powinno się zaczynać całą pracę. I to właśnie w tym miejscu należy podjąć najważniejsze decyzje dotyczące całego procesu i wpływające na przyszłą skuteczność systemu. Jakie?
Logo, a co za tym idzie - cały system, nie może być po prostu ładną grafiką. Musi być odpowiedzią na kilka kluczowych zagadnień – misję firmy, cele biznesowe, społeczne i kulturowe, cechy demograficzno-behawioralne jej grupy docelowej, czy ofertę produktową. W bardzo dużym skrócie – jeśli drukarnia ma w swoim logo np. samochodową oponę, to nie możemy mówić o dobrym logo.
Jednak powyższe nie odnosi się tylko do logo. Aby mieć pewność, że cały system identyfikacji wizualnej spełnia swoje założenia i pracuje na korzyść marki, warto powyższe pytania zadawać sobie na każdym etapie tworzenia materiałów wizualnych. Dzięki temu osiągniemy pożądaną spójność, a system zacznie budować pozytywne skojarzenia wśród potencjalnych klientów.
Cały ten proces warto oczywiście zlecić doświadczonym twórcom identyfikacji wizualnych, czyli agencjom kreatywnym. Skontaktuj się z nami i zobacz, co mamy do zaoferowania!