Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Konkursy w social mediach – wszystko o czym musisz wiedzieć, zanim zorganizujesz.

Każdemu specjaliście od social mediów przyjdzie, prędzej czy później, zmierzyć się z przeprowadzeniem konkursu w social mediach. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to banalnie proste – wymyślasz zadanie oraz nagrody i publikujesz post. Nic bardziej mylnego! Organizacja konkursu wymaga odpowiedniego i rzetelnego przygotowania, a bardzo często trzeba zmierzyć się także z szeregiem formalności. A zatem, na co musimy się przygotować? O czym nie możemy zapomnieć? Czytajcie dalej, aby dowiedzieć się w jaki sposób przeprowadzić, zgodny z prawem, konkurs w social mediach.

Konkurs – właściwie to po co je organizować?

Z perspektywy odbiorcy konkursy są kreatywną rozrywką – dzięki małemu nakładowi pracy można zyskać atrakcyjne nagrody. Patrząc oczami marketingowca, czy po prostu opiekuna profilu, zalet wynikających z organizacji konkursu jest zdecydowanie więcej. Można do nich zaliczyć:
  • budowanie wizerunku marki;
  • zwiększenie grona odbiorców;
  • zwiększenie zaangażowania na profilu marki;
  • zwiększenie liczby polubień czy obserwatorów;
  • pozyskanie user generated content.
O czym warto pamiętać, to że powyższa lista to nie tylko zalety wynikające z konkursu, ale również cele. Wspominamy o tym dlatego, że każdy konkurs, zanim w ogóle powstanie na niego pomysł, powinien mieć wyznaczone konkretne zadanie. Dobrze wyznaczony cel ułatwi przeprowadzenie kolejnych kroków np. ustalenia formy czy sposobu prowadzenia zabawy. Oczywiście, można przeprowadzić konkurs dla samego konkursu, ale w takim przypadku odbieramy sobie możliwość kontrolowanego rozwoju profilu. Mało tego, nie działamy zgodnie ze strategią, a tego absolutnie nie powinno się robić.

Podstawowe zasady organizacji konkursów w social mediach

Dzięki poniższej liście wymyślenie formy konkursu będzie o wiele prostsze. Oto kilka zasad, o których trzeba pamiętać podczas tworzenia konkursu.
  1. Kreacja – post promujący konkurs nie musi mieć wielkiego, czerwonego napisu, ale z pewnością powinien się wyróżniać na tle stałego contentu marki. Przy okazji konkursu można rozważyć wprowadzenie nowego szablonu czy typu posta lub wymyślenie hashtaga. W tym przypadku liczy się kreatywność!
  2. Próg wejścia – w zależności od określonego celu zmienia się poziom trudności konkursu. Jeśli zależy nam na zwiększeniu zaangażowania odbiorców, możemy przeprowadzić prosty konkurs w sekcji komentarzy pod postem, z niskim progiem wejścia. Jeżeli chcemy pozyskać UGC, próg wejścia automatycznie się zwiększa. Łatwiej jest przecież wymyślić krótką rymowankę o produkcie marki niż wykonać zdjęcie potrawy, do której tego produktu użyto.
  3. Adekwatna nagroda – tutaj sprawa jest oczywista: im bardziej angażujące jest zadanie konkursowe, tym bardziej wartościowa powinna być nagroda. Konkurs nie będzie atrakcyjny, jeśli nagrodą za wykonanie zdjęcia będą gadżety firmowe np. smycz czy kubek.
  4. Transparentność – dobrze opisane kryteria i zasady uczestnictwa (zadanie, czas na wykonie, sposób realizacji, nagroda) to podstawa. Muszą się one znajdować w regulaminie, ale dobrze jest umieścić je także w treści posta konkursowego. Wtedy użytkownicy nie będą się zniechęcać wizją poszukiwania informacji.
  5. Jedno medium – jeśli planujesz przeprowadzić konkurs na Facebooku, promuj go tylko tam. Dodatkowe reklamowanie zabawy na Instagramie może być dla użytkowników mylące.

Regulamin – diabeł tkwi w szczegółach

Regulamin konkursowy to absolutny must have – bez niego konkurs jest w zasadzie nieważny. Stworzenie takiego dokumentu może wydawać się czasochłonnym zadaniem, jednak przygotowanie ogólnego szablonu to już połowa drogi do sukcesu. Co składa się na taki szablon?
  • informacje o organizatorze,
  • terminy trwania konkursu,
  • określenie dopuszczonych użytkowników,
  • informacje o zasadach konkursu, w tym zadaniu konkursowym,
  • informacje o zasadach wyboru zwycięzców, nagrodach i formie ich przekazania,
  • informacje o nagrodzie,
  • informacja, kto jest organizatorem,
  • jak i gdzie zgłaszać reklamacje.
Wszystkie powyższe informacje powinny być spisane zgodnie z zasadami RODO. Jeśli konkurs jest przeprowadzany na Facebooku, to należy pamiętać również o regulaminie tej platformy. W tym przypadku powinny interesować nas zapisy o:
  • zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności przez każdego uczestnika zabawy;
  • niewspomaganiu i sponsorowaniu konkursu przez portal Facebook;
  • nieprowadzeniu konkursu przez Facebooka;
  • zbieraniu, przechowywaniu oraz wykorzystywaniu danych przez organizatora.
Gotowy regulamin konkursu należy umieścić na odpowiedniej stronie internetowej i odsyłać do niej w treści posta lub komentarzu.

Tego nie rób – działania zabronione na Facebooku

Swego czasu bardzo popularna była praktyka oznaczania znajomych pod postami konkursowymi czy publikowanie postów konkursowych na swoich profilach. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że taka praktyka jest zabroniona. Jako organizator konkursu nie możemy wymagać od użytkowników działań tego typu. Kary mogą spotkać nas także za:
  • wykorzystywanie prywatnych osi czasu użytkowników;
  • wykorzystywanie połączenia ze znajomymi użytkowników;
  • wymaganie oznaczania się użytkowników lub znajomych na zdjęciach, na których ich nie ma;
  • korzystanie z mechanizmu check-in (meldowania się np. w siedzibie firmy).
Możemy zachęcać do lajkowania i udostępniania posta czy zapraszania znajomych do zabawy w konkursie, jednak zabronione jest ustalanie takich działań jako wymagań konkursowych. Co ciekawe, regulamin Instagrama nie zabrania oznaczania znajomych pod postami, polubienia lub skomentowania treści czy nawet umieszczenia na prywatnym profilu zdjęcia konkursowego. Jednym z warunków konkursu na Instagramie może być również zaobserwowanie profilu organizatora. Warto także poznać różnice między konkursem a loterią. Podstawową i jednocześnie najważniejszą jest ta, która dotyczy sposobu wyłaniania zwycięzców. Laureaci konkursów są wybierani przez jury, które ocenia jakość zgłoszeń oraz ich zgodność z konkursowymi wytycznymi. Wygrani w loteriach podlegają wyłącznie ocenie poprawności zgłoszenia. Ich działania nie są poddawanie ocenie, a zatem system przyznawania nagród jest losowy, zależny wyłącznie od ślepego trafu. Dodatkowo, organizacja loterii jest zadaniem dużo bardziej skomplikowanym i kosztownym od przeprowadzenia konkursu. Taka forma promocji wymaga m.in. złożenia wniosku do Izby Celnej o zezwolenie na przeprowadzenie loterii czy zadbanie o to, aby w projekcie brała udział osoba posiadająca aktualne świadectwo kwalifikacji Ministerstwa Finansów. Każdego dnia, na Facebooku czy Instagramie, odbywa się masa loterii, które są błędnie nazywane konkursami. Najczęściej, choć nie zawsze, są one przeprowadzane przez influencerów lub małe marki, które publikują na swoich InstaStories filmiki z losowania laureatów, na których z zamkniętymi oczami scrollują listę uczestników. Taka metoda jest domeną loterii, a nazywanie jej konkursem podlega wysokim karom.

Podatek

Informacje o nagrodzie, które powinny znaleźć się w regulaminie, obejmują nie tylko dokładną listę przedmiotów, ale również ich wartość. Dlaczego? Ponieważ wartość nagrody określa wysokość podatku.  Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Jeszcze niedawno wygrana nie przekraczająca jednorazowo kwoty 760 złotych była wolna od podatku dochodowego. Obecnie, podatek jest płatny od każdej nagrody. Istnieją jednak pewne wyłączenia od tej zasady. Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zwolnione z opodatkowania są:
  • wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja),
  • konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
  • nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług.
Zwolnienie obowiązuje wyłącznie dla nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł. Jeśli więc nagroda w konkursie wynosi 2 000 zł lub mniej, to nie powstanie obowiązek odprowadzenia od niej podatku dochodowego od osób fizycznych. Za opłacenie podatku odpowiedzialny jest organizator konkursu, dlatego też w regulaminie konkursowym musi znaleźć się informacja o tym, kto nim jest. Jak widzisz, organizacja konkursu w social mediach wcale nie jest taką prostą sprawą. Składa się na nią szereg działań, ale spokojnie, to nie jest tak, że wszystkie należą do ciebie. Z częścią zadań z pewnością pomoże ci dział client service. Możesz liczyć również na wsparcie działu prawnego. Jeśli wspólnie przejdziecie przesz wszystkie wymogi konkursowe to jesteśmy pewni, że organizacja każdego następnego konkursu będzie przyjemniejsza od poprzedniego.