Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Brand hero – dlaczego warto mieć bohatera marki?

Imprezowy miś, oponiasty Bibendum, fioletowa krowa, różowa świnka, żubr gotowy do akcji, rozmowna margaryna, czy też Mały ale „wielki” Głód – znasz marki, które reprezentuje każda z wymienionych postaci? Pewnie, że tak i to właśnie dowód na to, jaką wartość stanowi dobrze opracowany brand hero. Sprawdź, czy przypadkiem Twoja marka nie potrzebuje super bohatera.

 

Brand hero – co to jest?

Brand hero – bohater marki, jest niczym innym jak ucieleśnieniem wartości marki i specyfiki produktów, jakie marka ma w swojej ofercie. To budowanie świata marki za pomocą bohatera o konkretnych cechach, które odpowiadają temu, co jest ważne, najbardziej charakterystyczne i wyróżniające dla marki oraz jej produktów. Krótko mówiąc brand hero to bardzo użyteczne i niezwykle przyjazne narzędzie, którym można się posłużyć w budowie globalnej strategii komunikacji marketingowej.  

Brand hero a celebryta?

Dlaczego nie zatrudnić po prostu celebryty? Na wstępie należy zaznaczyć, że niektórzy specjaliści również celebrytów traktują jako rodzaj brand hero, więc takimi bohaterami marki dla nich są Marek Kondrat, Michał Żebrowski czy też Antonio Banderas. Inna grupa ekspertów uważa jednak, że narzędzie brand hero powstało jako swoista alternatywa dla zatrudnianych „znanych i lubianych” gwiazd i to w fikcyjności tworzonej postaci brand hero jest największa wartość i siła. Jeśli jednak wiemy, jakie cele przyświecają naszym działaniom, wydaje się, że kto będzie definiowany jako 100% brand hero nie ma większego znaczenia. Różnica między celebrytą a specjalnie stworzonym na potrzeby marki bohaterem wydaje się prosta, ale i zasadnicza. Celebryta z racji bycia celebrytą jest rozpoznawalny ze względu na swoje cechy szczególne, które albo marce pasują, albo musi szukać kogoś innego. Natomiast brand hero jest dokładnie taki, jaki ma być. Dodatkowo nigdy nie wiadomo, czym celebryta może zaskoczyć w przyszłości, a brand hero porusza się według opracowanego scenariusza, więc nic nie ma prawa wymknąć się spod kontroli.  

Jak stworzyć brand hero?

Dochodzimy do pytania, jak w końcu powinien wyglądać dobry brand hero? Najłatwiej odpowiedzieć na to pytanie nawiązując do wspomnianej genezy powstania brand hero.  Jeśli narzędzie stworzono jako alternatywę do niekiedy kapryśnego, wymykającego się scenariuszowi celebryty, to idealny brand hero będzie miał zapewne „uporządkowane życie”, którym twórca będzie mógł dowolnie kierować. Dodatkowo fakt, że celebryta jest archetypem brand hero, oznacza, że jego ludzka natura jest wskazana również w przypadku naszego wymyślonego bohatera, więc de facto będzie go bardzo przypominał. Nie mówimy tutaj wyłącznie o stopniu wyrazistości postaci i jej rozpoznawalności, ale samej fizyczności i osobowości. Dobry brand hero po prostu musi w jakiś sposób być kopią człowieka. To do niego zwracamy się z komunikatem i to on ma się z tą postacią zaprzyjaźnić, utożsamić i prawidłowo odczytać. Dobry brand hero będzie skupiał uwagę, ale nie odwracał jej od produktu. Będzie wyzwalał emocje i niekoniecznie sterylnie pozytywne, bo przecież dobry brand hero nie wyklucza czarnego charakteru bohatera. Dobry to zapadający w pamięć, wyrazisty i lubiany. Wcale nie musi mieć złotego serca, żeby podbić tłumy. Często się zdarza, że w filmach trzymamy kciuki za tych złych, więc tak samo jest w przypadku brand hero. To z kolei nie oznacza, że ma być zły. Wszystko zależy od kontekstu i roli, jaką ma odegrać nasz bohater.  

Brand hero – jaką pełni rolę?

Wyobraźmy sobie kwiaty. Kwiaty stoją w wazonie na stole i są piękne. I to koniec historii, albo wręcz jej brak. A wyobraźmy sobie te same kwiaty, nadal są piękne, ale dodatkowo opatrzone są liścikiem „Od tajemniczego wielbiciela”. Bez względu na to, czy przekaz będzie dotyczyć poczty kwiatowej, czy firmy kurierskiej, postać Tajemniczego Nadawcy w każdym przypadku nada obrazowi więcej głębi, rozbudzi wyobraźnię i sprawi, że całość komunikatu na pewno lepiej zapadnie w pamięć odbiorców. Opowieść – to ona stanowi klucz do sukcesu. A opowieść potrzebuje bohaterów, a nie jedynie bezosobowych przedmiotów. To poprzez opowiadaną historię wchodzimy do domu i serca odbiorcy. Brand hero stanowi w niej swoisty bufor emocjonalny, co w rezultacie ma wyzwolić określone wrażenie o całej marce.  

Brand hero – na co uważać, jakie są zagrożenia?

Wszystko się kiedyś znudzi. Ale podkreślmy – wszystko, co jest dane raz na zawsze, co się nie rozwija, co nie idzie z duchem czasu, co nie pasuje do zmieniającego się świata. Pytanie tylko, czy jak będziemy stale weryfikować naszego brand hero względem rzeczywistości, czy i tak się nie znudzi? Czy będzie wiarygodny w tej swojej elastyczności? To bardzo względne, dlatego tak ważne jest nieustanne śledzenie reakcji odbiorców i odczytywanie ich sygnałów. To jest trochę jak w dobrym serialu, który wydaje się, że może mieć milion sezonów. Wiadomo, że kiedyś i tak publiczność zapragnie zmiany i przerzuci się na coś innego. Ten moment warto wychwycić, bo złota myśl, że lepiej zostawić odbiorcę w lekkim niedosycie, niż w przejedzeniu, może się bardzo przydać. Nie można zapominać również o samym nadawcy, którego odzwierciedleniem jest cała historia. Marka też się może zmienić. Może poszerzać swój asortyment lub kompletnie go odmienić. Każda zmiana niesie za sobą kolejną zmianę, więc przy sterowaniu życiem brand hero i jego oddziaływania na markę należy wziąć pod uwagę wszelkie otaczające nas aspekty. To wszystko jednak podpowiada, że określony brand hero musi być obudowany jak główna postać w najlepszym serialu. To oczywiście na wypadek, gdyby sam musiał być uśmiercony. A show must go on, więc warto osadzić bohatera w otoczeniu, które da się rozwijać w dowolnym kierunku bez udziału bohatera numer jeden.  

Brand hero – kiedy marka go potrzebuje?

Jeżeli Twoja marka jest bezkonkurencyjna i wypełnia potrzeby określonego segmentu na rynku, brand hero może pełnić rolę podnoszącego efektywność dodatku w komunikacji. Jeśli jednak Twoja marka toczy bój o pierwszeństwo wyboru, jeśli potrzebuje wyrazistego charakteru, to brand hero może być strzałem w dziesiątkę. Nadal nie jesteś pewny, czy to narzędzie przyniesie Ci upragniony sukces? Skontaktuj się z nami! Jako Agencja Jump podpowiemy, które z rozwiązań będzie najlepsze dla Twojego biznesu. Warto mieć wybór, warto poznać nas i nasze możliwości. Przy szerokim spektrum atrakcyjnych propozycji, podjęcie decyzji staje się prawdziwą przyjemnością. Przekonaj się sam!