Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Jak napisać dobry brief?

Jeśli prowadzisz swój biznes, prędzej czy później, staniesz przed koniecznością napisania briefu. Dlaczego? Ponieważ na pewnym etapie rozwoju firmy będziesz potrzebować wsparcia profesjonalnej agencji marketingowej czy reklamowej. Właśnie wtedy przyda ci się dokument, w którym opiszesz swoje wszelkie wymagania co do projektu, czyli właśni breif.

Brief – co w nim zawrzeć?

Wiesz już, że brief to dokument, którego zadaniem jest przeprowadzić twojego zleceniobiorcę przez meandry projektu, który mu zlecasz. Jak możesz się domyślić, im dokładniejszy będzie brief, tym efekt końcowy będzie bliższy twoim wymaganiom. Pamiętaj o tym, że brief nie musi być perfekcyjny pod względem wizualnym – nie musi zawierać kolorów, wymyślnych czcionek czy mnóstwa zdjęć. Najważniejsze, aby znalazły się w nim najważniejsze dane, fakty, bo to one są dla agencji najważniejsze. O jakie informacje chodzi?
  • Produkt i jego unikalność – zleceniobiorcy muszą wiedzieć na jakim produkcie, oraz jakiej jego cesze, mają skupić swoją uwagę, żeby wyróżnić go spośród konkurencji.
  • Grupa docelowa – a nawet jej opis; zwykle samo opisanie grupy wiekowej czy społecznej powinno wystarczyć, jednak im więcej informacji o użytkownikach tym lepiej. Sytuacją perfekcyjną z punktu widzenia agencji byłoby otrzymanie szczegółowego opisu persony.
  • Insight – czyli to co ukryte: potrzeby i motywacje klientów.
  • Cel projektu – czyli to, co chcesz dzięki niemu osiągnąć np. zwiększenie rozpoznawalności marki, zwiększenie sprzedaży itp.
  • Budżet – jego określenie pozwoli precyzyjnie dobrać wszelkie narzędzia i określić możliwości projektu.
  • Harmonogram – jeśli za całość projektu odpowiada ta sama agencja, to prawdopodobnie przygotuje ona dla ciebie pełny harmonogram działań. Jeśli jednak zdecydowałeś się na działania dodatkowe np. reklamę TV czy wsparcie influencera, to zawrzyj takie działania w briefie, ponieważ pozwoli to na synchronizacje przekazów.
  • Informacje o marce – czyli krótki opis historii firmy oraz wartości, którymi się kieruje. Takie informacje bardzo pomagają w dostrzeżeniu szerszej perspektywy konkretnego projektu.
Powyższe dane są w briefie koniecznością, ponieważ to na nich opierać się będzie cały projekt. Jeśli obawiasz się, że mimo wszystko nie są one wystarczające, możesz dodać informacje w postaci:
  • Konkurencja – krótki opis największych konkurentów twojego biznesu i tego co wyróżnia cię na ich tle.
  • Sytuacja na rynku – kilka informacji na temat całej branży.
  • Tone of voice – czyli sposób komunikowania się marki z klientami.

Nasza porada

Kiedy masz już pewność, że zebrałeś wszelkie potrzebne informacje do napisania briefu, daj sobie czas. Pisanie takiego dokumentu na szybko może skutkować pojawieniem się drobnych pomyłek czy braków. To natomiast może poskutkować wydłużeniem czasu przygotowania projektu, ponieważ mogą pojawić się dodatkowe pytania lub wątpliwości. Pamiętaj o tym, że dobrze napisany brief ma za zadanie zaoszczędzić czas obu stronom – marce oraz agencji, z którą podejmowana jest współpraca.

Pisanie briefu – dobre praktyki

Poniżej, w kilku punktach, zebraliśmy dla ciebie kilka rad, dzięki którym będziesz w stanie bez problemu napisać każdy brief.
  1. Krótko i na temat – brief to nie wypracowanie na wyznaczoną liczbę stron. Najlepiej, jeśli wszystkie niezbędne informacje uda ci się zawrzeć w dokumencie, który nie będzie przekraczał jednej strony A4.
  2. Spójność – podawaj konkretne, ale nie przypadkowe informacje. Pamiętaj o tym, że agencja, która będzie wykonywać twój projekt mogła nigdy wcześniej nie słyszeć o twojej firmie, dlatego zamiast podawać jej informacje, które z łatwością może znaleźć w Internecie zadbaj o merytoryczne informacje.
  3. Z zapasem – podczas planowania wszelkich terminów czy tworzenia harmonogramu warto zadbać o nawet najmniejszy zapas czasowy, aby mieć pewność, że wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Kiedy już wiesz co powinno znaleźć się w briefie oraz jak go napisać, pora na część praktyczną. Zanim zaczniesz działać na żywym organizmie spróbuj stworzyć ogólny szablon briefu w oparciu o podane wyżej informacje. Możesz także napisać próbny dokument, o którego zweryfikowanie poprosisz kolegę czy koleżankę z pracy. Przekonasz się wtedy, że pisanie briefu to całkiem przyjemna praca, a prawdziwe projekty niczym cię nie zaskoczą. A jeśli masz już jakiś brief dla agencji kreatywnej - koniecznie wyślij go do nas ;)