Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Skuteczna reklama – zbiór dobrych praktyk

Kreacja reklamowa może być ładna, brzydka, kolorowa, czarno-biała, dynamiczna, statyczna – może być. Ale musi być skuteczna.

 

Kreacja reklamowa – co to?

Kreacje reklamowe to krótko mówiąc przekazy reklamowe w formie graficznej lub video. Mogą mieć charakter wizerunkowy lub czysto sprzedażowy. Łączy je wspólny cel – skuteczność. A przynajmniej powinien je łączyć. Omawiając skuteczność reklamy można spokojnie zacząć od tzw. końca czyli od skutku, jaki przynosi dana reklama, a wówczas będzie łatwiej przeanalizować elementy, które sprawiają, że jest skuteczna. Bo oczywiście pojawia się jeszcze pytanie w czym ma być skuteczna? Zapraszamy do zabawy.  

Zadanie dla Ciebie

Bez względu na rankingi reklam krążące w sieci, jesteśmy ciekawi Twojego zdania w tej materii. Liczą się przecież zwykli odbiorcy (tzn. wiemy, że jesteś niezwykłym człowiekiem, wybacz), a nie specjaliści, którzy owszem też mogą stanowić grono potencjalnych konsumentów, ale to nie ich ocena wpływa na to, czy Ciebie coś przekona do siebie, czy nie. Zupełnie odwrotnie do dzieł wielkich mistrzów, które tym bardziej się pragnie, im większą stanowią wartość na rynku. W naszym przypadku prędzej eksperci docenią reklamę za skuteczne dotarcie do szerokiego grona odbiorców i osiągnięte cele, niż ludzie rzucą się na produkt, którego wyróżniona reklama dotyczy. A więc wracajmy do zadania. Miało być super spontanicznie, ale może ta mała dygresja jeszcze nic nie zepsuła, więc spróbujmy:
  1. Wymień 10 reklam, które przychodzą Ci do głowy. Tylko bez zbytniego zastanawiania.
  2. Dopisz nazwy marek, jakie się pod nimi kryją.
  3. Przypisz każdej z nich, co najbardziej przykuło Twoją uwagę.
  4. Oznacz swoją reakcję – na „tak” lub „nie”
  5. W kolejnej rubryce odpowiedz na pytanie, czy pamiętasz wszystkich głównych bohaterów – czyli produkty, które zostały zareklamowane.
  6. Dodatkowo oznacz te marki, z których usług skorzystałeś bądź produkt kupiłeś.
  7. A teraz jeszcze odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego dokonałeś zakupu?
Jeśli Twoja odpowiedź nr. 7 pokrywa się z punktem 3, to mamy szybkie potwierdzenie skuteczności reklamy. Nie wiemy, co zapisałeś, ale jeszcze kilka wniosków można wyciągnąć w ciemno. Zapewne jest na Twojej liście co najmniej jedna reklama, która przykuła Twoją uwagę, ale niekoniecznie wzbudziła pozytywne emocje. Może nawet znajdą się 2 przekazy, które wprawdzie zapamiętałeś, ale nie wiesz, jaki produkt przedstawiały. Zgadza się? To przejdźmy do teorii w takim razie.  

Zasada numer 1 - Kim jesteś?

Najważniejsza rzecz. Jak w życiu, tak w reklamie – liczy się Twoja tożsamość. Kto jest nadawcą komunikatu, jaka marka? Odbiorca nie może się nad tym zastanawiać, bo uwaga – on i tak nie będzie się nad tym zastanawiał, jeśli mu tego nie pokażesz. Dlatego w swojej kreacji postaw na wyrazisty i czytelny branding.  

Zasada numer 2 – Czy to na pewno Ty?

Bądź sobą. Bądź autentyczny, czyli taki jaki jesteś na co dzień. Twoja reklama musi pasować do wizerunku marki i być jego wizytówką. Nie chcemy tutaj żadnych kwiatków u kożucha, nawet najbardziej pachnących i kolorowych. Reklama wydobywa istotę rzeczy w spektakularny sposób, ale na pewno nie jest oderwania od rzeczywistości, w jakiej funkcjonuje marka i jej produkty. Spójna komunikacja to jedna z większych zalet wypracowanej strategii marketingowej. Rozwijalna, pojemna, otwarta na nowe rozwiązania, ale spójna.  

Zasada numer 3 – A czy wiesz kim jestem ja?

Pamiętaj o odbiorcy! Zanim on pozna Ciebie i żeby w ogóle do tego doszło, musisz poznać swój target. To bardzo ułatwi pracę nad całym przekazem, bo w istocie nakreśli ramy, w jakich należy się poruszać by dotrzeć do ludzi. I to do konkretnych ludzi, czyli przyszłych klientów.  

Zasada numer 4  – Jaki jesteś?

Kreacja marketingowa musi wywoływać emocje lub pobudzać zmysły. One łączą i budują swoistą więź. Poprzez emocje wkraczamy do serca odbiorcy i budujemy pożądaną reakcję na nasz produkt. Bardzo możliwe, że właśnie tak już pozostanie i będzie podobnie kojarzył się również w przyszłości. A jak dokładnie? To zależy od Ciebie lub od propozycji, którą przedstawi agencja kreatywna.  

Zasada numer 5 – Czego oczekujesz?

W przekazie musi się znaleźć jasny komunikat, czego oczekujesz od odbiorcy. Ma czegoś posmakować? Spróbować? Kupić? Kupić więcej? Zajrzeć na stronę? Przetestować?  

Zasada numer 6 – Nie za dużo wymagasz?

Aby przekaz był czytelny i skuteczny musi być przejrzysty, a jak wiadomo, co za dużo to nie zdrowo. Najlepiej skupić się na jednym mocnym komunikacie, a nie rozpraszać uwagi odbiorcy na kilku rzeczach, bo chciałeś zmieścić jak najwięcej treści. To bardzo często popełniany błąd, przez który gubi się całe clou.  

Zasada numer 7 – A co dasz w zamian?

Za poprawnie wykonane zadanie należy się nagroda, a przynajmniej obietnica nagrody. Więc jeśli spróbuję, czy też kupię, to co? Coś dostanę w zamian? Piękną skórę, a może gadżet gratis? Obietnica czyni cuda.  

Zasada numer 8 – Czy jesteś kreatywny?

Czyli tak naprawdę sprowadza się do pytania czy będziesz zapamiętany? Czy wyróżniłeś się na tle konkurencji? I czy w ogóle było „to coś” w Twoim przekazie reklamowym, co sprawi, że odbiorca oderwie się od patelni lub podniesie wzrok znad smartfona? Czy jest jakiś myk? Czy ktoś się wzruszył, uśmiechnął, podskoczył z zaskoczenia? Nie za bardzo? To w ZASADZIE nie musisz za to odpowiadać, bo od wymyślania jesteśmy my i nasza agencja kreatywna Jump! Zgłoś się do nas, a my już wykreujemy reklamę, która posłuży jako przykład kolejnego tekstu na temat zasad skutecznej reklamy.  

Zasada ALE

Zasady zasadami ale zawsze jest jakieś „ale”. Ale numer 1 to oczywiście fakt, że może i zasady wydają się proste, nawet ich zastosowanie nie jest takie skomplikowane, ale połączenie w atrakcyjną i skuteczną całość może się okazać nie lada wyzwaniem. W innym przypadku każdy mógłby tworzyć najlepsze reklamy na świecie, a wiadomo, jak każdy, to właściwie nikt. I w sumie bardzo dobrze! Względność rzeczy jest fascynująca i nieprzerwanie motywuje do wymyślania coraz to nowych rozwiązań. Uwielbiamy to! Ale numer 2 to fakt, że nic nie jest dane raz na zawsze. Pamiętajmy, że to co teraz wydaje się skuteczne, za chwilę może się okazać przestarzałe. Życie reklamy galopuje w dużym tempie i należy bacznie obserwować zarówno samą branżę, jak i, a może przede wszystkim swoich potencjalnych klientów i ich preferencje. Może dzisiejszy, nieodzowny guzik SPRAWDŹ jutro zniknie z naszych banerów, bo przestanie mieć jakiekolwiek znaczenie? A o to nietrudno, jeśli każe nam się sprawdzać wszystko i wszędzie. Ale nas SPRAWDŹ koniecznie, zanim to słówko straci moc.