Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka ciasteczek

Influencer marketing pod okiem UOKiK

Na przestrzeni ostatnich miesięcy media hucznie reagowały na informację odnośnie wszczęcia postępowania przez UOKiK w związku z treściami sponsorowanymi, które były publikowane w mediach społecznościowych, a które nie były oznaczone jako reklama. Jak te zmiany wpłyną na influencer marketing?

Ogłoszenie Prezesa UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił podjąć działania mające na celu uporządkowanie sytuacji w obszarze influencer marketingu. Z przeprowadzonego przez instytucję rozeznania wynika, że sporo publikacji o charakterze sponsorowanym, pojawiających się na profilach influencerów, nie jest oznaczanych jako reklama, a pozostałe oznaczane są niewystarczająco. Ustalenia dotyczące działań influencerów zostały już uwzględnione w kilku krajach europejskich.

Czym tak naprawdę jest kryptoreklama?

Według ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji do kryptoreklamy możemy zaliczyć wszystkie zabiegi, które zachęcają do nabywania towarów lub usług, i sprawiają wrażenie bezstronności oraz neutralnej informacji. Co więcej, takie działania traktowane są jako nieuczciwa praktyka rynkowa, jeżeli z treści przekazu nie wynika, że materiał promowany został uprzednio opłacony przez producenta.

Influencer marketing – przepisy regulujące współpracę z influencerem

Istotną kwestią we współpracy z influencerem jest konieczność oznaczania postów w taki sposób, aby odbiorca nie miał wątpliwości, że jest to odpłatna forma promowania produktów i usług. Wiele użytkowników stosuje w tym celu hasztagi #advert lub #ad, co w rozumieniu nowych wytycznych nie jest równoznaczne z wyraźnym oznaczaniem reklamy. Taka informacja może umknąć uwadze odbiorcy i w efekcie może on uznać post za niesponsorowany. Warto mieć zatem na uwadze, że taki przekaz musi być wyraźnie i czytelnie podkreślony w poście, aby nie pozostawiać cienia wątpliwości.

Oznaczanie współpracy - co trzeba oznaczać?

  • Każdy rodzaj reklamy produktów, usług lub firm, za którą otrzymujesz wynagrodzenie
  • Wszystkie benefity, które dostajesz w zamian za wspomnienie/oznaczenie: gratisy, zaproszenia na wydarzenia, darmowe usługi lub rabaty
  • Sponsorowanie produktów jako ambasador lub partner danej marki
  • Organizację konkursów realizowanych we współpracy z daną marką

Co warto mieć na uwadze będąc influencerem:

Porady kierowane są głównie do osób, które otrzymują zysk lub korzyść materialną związaną z reklamowaniem usług, produktów lub firm. Jeżeli jesteś twórcą na którymś z kanałów mediowych, to powinieneś przestrzegać określonych zasad.
  • Jasno i uczciwie oznaczaj treści reklamowe bądź sponsorowane, nawet jeśli nie posiadasz własnej działalności i nawiązujesz współpracę barterową – dzięki temu nie narazisz się na niepotrzebne podejrzenia;
  • Podejmuj przemyślane współprace, co do których masz pewność, że są zgodne z prawem. Ten zakres nie dotyczy jedynie kryptoreklam, ale reklam w ogóle. Promowanie niektórych produktów lub usług, jak na przykład leków na receptę bądź piramid finansowych jest niezgodne z prawem;
  • Dokładnie czytaj umowy, a w przypadku wątpliwości zasięgnij porady prawnika.
Uściślając - rekomendujemy, aby oznaczać wszystkie współprace niezależnie od jej formy. W ten sposób nie tylko unikniesz zbędnych procesów wyjaśniających, ale również sprawisz, że dla obserwujących Cię osób będziesz wiarygodny i szczery. Nasza agencja, wraz z innymi przedstawicielami rynku influencer marketingu, brała udział w przygotowaniu internetowego zbioru dobrych praktyk w influencer marketingu. Zapraszamy do zapoznania się z nim tutaj oraz do współpracy!