Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Jak tworzyć teksty zoptymalizowane pod SEO?

Z jednej strony ciągle powtarzamy jacy to my jesteśmy kreatywni, więc co agencja kreatywna ma wspólnego z SEO, a tym bardziej co ma mądrego do powiedzenia w tym temacie? A to, że przy okazji naszej wibrującej kreatywności zawsze dodajemy, że ogranicza nas jedynie dobrze przemyślana strategia. A opracowywana strategia często obejmuje właśnie SEO, więc nawet, gdy piszemy, to z SEO w STEREO.

 

Co to jest SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization, czyli optymalizacja www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jest to jedna ze składowych skutecznego pozycjonowania stron. Podkreślamy „jedna ze składowych” – wszak często stosuje się te pojęcia wymiennie. SEO to ponadto cały szereg zabiegów podejmowanych w celu osiągnięcia jak najlepszych organicznych wyników wyszukiwania. „Szereg” ten z kolei jest wypadkową bieżącego stanu rzeczy i aktualnego rozpoznania mechanizmów, jakimi rządzą się wyszukiwarki. I właśnie ze względu na zmieniające się preferencje wyszukiwarek, sama definicja SEO poddawana jest ciągłej weryfikacji. Prawda, że zamąciliśmy sprawę po mistrzowsku? Czytaj dalej i sprawdź, czy wyplączemy się z sytuacji z równym wdziękiem.  

Czym się różni SEO od pozycjonowania?

Różnicę pomiędzy SEO a pozycjonowaniem określa pole, na którym dokonywane są dane działania. SEO dotyczy kroków podejmowanych bezpośrednio na stronie www, natomiast pozycjonowanie odnosi się do działań realizowanych poza docelową stroną internetową. My skoncentrujemy się konkretnie na witrynie i jej zawartości, która odpowiada na potrzeby SEO, czyli tekstach.  

Jak pisać teksty SEO?

Zacznijmy od kwintesencji. Każdy, kto kiedykolwiek pisał teksty do sieci na pewno wie, że tekst musi mieć nadany konkretny temat. A jeśli ma konkretny temat, to i skierowany jest do konkretnego odbiorcy. I nie inaczej jest tutaj. Kolejna rzecz to sam temat musi być zgodny z profilem witryny, w której nasze dzieło zostanie opublikowane – więc ta zasada również nie powinna stanowić niespodzianki. Nie bez przyczyny wkradło nam się tu to podniosłe słówko, bo „dzieło” musi przejawiać oryginalne i unikatowe cechy, dlatego też wszelkie kopiowanie cudzych treści nie wchodzi w grę. I to nie tylko z powodów honorowych, a również na wzgląd oceniającego tekst jury, jakim w tym przypadku jest algorytm wyszukiwarki. Tak jak weryfikowano nasze wypracowania i prace dyplomowe, tak i teraz nasza publikacja jest sprawdzania pod tym kątem niezwykle wnikliwie. Następnie przechodzimy do samej treści. Jeśli powiemy, że ma być wartościowa, to też nie odkryjemy Ameryki. Każdy wie, że tekst jest po to by dostarczył odpowiedniej dawki informacji osobie, która zachęcona tytułem pojawiła się na naszej stronie. To również doceni nasz wirtualny sędzia, więc wyszukiwarki wcale nie są takie bezduszne, jak by nam się mogło wydawać. Oczywiście teksty muszą się dobrze czytać. To wiedzą oczywiście wszyscy, jednak nie każdy wie, co sprawia, że tak właśnie jest. Dobry język to nie wszystko. Liczy się atrakcyjne rozplanowanie, urozmaicenie grafikami i obrazkami. Efektywne formatowanie, wyeksponowanie rzeczy najistotniejszych. Używanie zachęcających śródtytułów, stosowanie akapitów. To prawdziwe pole do popisu, aż czasem ma się wrażenie, że tym aspektem pracy mógłby zająć się grafik… Biorąc to wszystko pod uwagę, teksty SEO nie są wcale jakimś dziwnym tworem marketingowym, a jedynie kwintesencją złotych zasad dziennikarstwa. Ale jest ale. Aby teksty spełniały swoją KLUCZOWĄ rolę muszą zawierać KLUCZOWE słowa. I tu zaczyna się zabawa. Słowa kluczowe to jeden z podstawowych wyróżników tekstów SEO. Muszą być bardzo dobrze dobrane do tematu i jeszcze lepiej wkomponowane w tekst. W agencjach reklamowych zajmują się tym aspektem eksperci, którzy czuwają nad optymalizacją całej strony, dlatego do tworzenia specjalistycznych treści bardzo przydatnym partnerem może się okazać agencja kreatywna Jump. Pozwoliliśmy sobie na małe ulokowanie produktu tylko dlatego, bo jeśli można się czymś pochwalić, to dlaczego nie mielibyśmy z tego skorzystać? Ale dosyć o nas, przejdźmy dalej i zobaczmy, jakie zasady mogą jeszcze zaskoczyć świeżo upieczonego autora tekstów SEO. Linkowanie wewnątrz tekstu? To raczej nie budzi wątpliwości. Było stosowane od dawna i nie jest tajemnicą, że wprowadzenie czytelnika w krzyżowy ogień informacji jest bardzo korzystne dla całego serwisu. Dodatkowo, sam fakt dysponowania treściami, które w jakiś sposób mogą wzbogacić wiedzę o danym zagadnieniu zaświadcza o profesjonalizmie całej witryny. To również nie ujdzie uwadze algorytmom wyszukiwarek, które na tej podstawie łatwiej wychwycą najbardziej poczytne treści i tym samym nadadzą im odpowiednią punktację w tym swoistym rankingu pierwszeństwa. Dodawanie przycisków ułatwiających sharowanie tekstu? To też nie powinno nikogo zaskoczyć. Tak było, jest i będzie, więc umieszczajmy przyciski w miejscach najbardziej widocznych dla użytkownika. Natomiast nowinką, która naprawdę może zdziwić niejednego autora to długość tekstów. I podkreślmy dłuuugość. Przecież wpajano nam zwięzłość! Taki dotychczas przyświecał cel wszystkim, którzy chcieli być czytani i rozumiani, a tu taka ciekawostka! Okazuje się bowiem, że Google w ostatnich latach zaczął premiować właśnie te dłuższe formy wypowiedzi. I im dłuższe, tym lepiej.  I tu napotykamy pewnego rodzaju przeszkodę, bo ileż można pisać o jednym i tym samym? No właśnie. To prawdziwa sztuka, dlatego długie, wartościowe teksty są szanowane przez szanowne wyszukiwarki najbardziej.  

Jakich błędów unikać by pisać dobre teksty SEO?

Tu gładko przeszliśmy do pytania, jakie są więc te dobre teksty. Po pierwsze, jeśli już wiemy, że to nie ilość tego, co akurat mamy w głowie wyznaczy nam długość tekstu, ale odpowiednia długość tekstu określa ile treści musimy przelać na papier – należy się dobrze przygotować. Pamiętajmy lanie wody w niczym nie pomoże, a jedynie może przeszkodzić w ocenie jakości treści. Więc po pierwsze – dobry research. Tylko bogato wypełniona przestrzeń całego tekstu sprawi, że ta długość przyniesie pożądany efekt. Kolejna rzecz – dobry tekst SEO to taki, który przynosi obopólne korzyści – zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Nie jest jednak łatwym zadaniem sprostać oczekiwaniom komputera i człowieka jednocześnie, dlatego warto postawić człowieka na pierwszym miejscu. W końcu to przecież człowiek stworzył program, który będzie oceniał nasze wysiłki. Mając na względzie zadowolenie naszego czytelnika, doskonale zapanujemy nad optymalną ilością słów kluczowych. Ba! Nawet robota nie da się w tym względzie przechytrzyć. Cenne słowa kluczowe są cenne wówczas, gdy umiejętnie wkomponujemy je w cały tekst, a nie odwrotnie. Zbyt natarczywe wciskanie komuś faktu, że agencja kreatywna potrafi również takie rzeczy jak pisanie tekstów pod SEO, nie wyjdzie nikomu na dobre. Umiar. Tak jest wszędzie i w tekście SEO również, bo tak jak czytelnika może zniechęcić nachalna reklama, tak samo wyszukiwarkę, która może uznać treść za zwykły spam. I w tym momencie przyda się wiedza o postępie samych algorytmów. Mianowicie nie trzeba się już kurczowo trzymać jednego słowa, czy jego danej formy. Można stosować synonimy i swobodnie nimi operować, bo wiemy, że Google coraz lepiej radzi sobie z ich rozpoznaniem i odpowiednim uhonorowaniem. Dlatego sztuka cyrkowa jak żonglowanie i ustawianie słów w mianowniku za wszelką cenę nie jest już umiejętnością nieodzowną do napisania dobrego tekstu na potrzeby SEO. I jeszcze mała przestroga. Miej zaufanie przede wszystkim do siebie. Wspieranie się różnymi programami ułatwiającymi zorganizowanie i napisanie tekstu SEO jest przydatne, ale bywa bardzo ryzykowne. Narzędzie też trzeba kontrolować i nie traktować ich podpowiedzi jako ostateczne i najwłaściwsze. Nie zawsze dopasują adekwatne sformułowania, mogą przesadzić z ilością wskazanych słów lub fraz. Dlatego i na szczęście – żywy autor jest niezastąpiony i żaden robot go w niczym nie wyręczy. Pocieszające, prawda?  

Dlaczego warto zlecić działania wyspecjalizowanej agencji?

Odpowiadając na to pytanie, wróćmy na chwilę do początku. Czym jest SEO? Już na wstępie zaznaczyliśmy jak dynamicznie może zmieniać się jego definicja i zakres czynników, które brane są pod uwagę w ocenie tekstów SEO. To wyszukiwarki dyktują zasady gry i to zadaniem specjalistów jest czuwanie nad weryfikacją zmieniających się wytycznych. Więc jeśli nie masz na to czasu, to czas na kontakt z nami. Z ukłonami – agencja kreatywna Jump.