Real-time marketing, czyli prowadzenie działań marketingowych w czasie rzeczywistym i w oparciu o bieżące wydarzenia jest niezwykle skutecznym sposobem prowadzenia komunikacji. Reklama tego typu może skutecznie pomóc marce w zdobyciu większej liczby klientów, a także pozytywnie kreować jej wizerunek. Nie zawsze jednak RTM działa zgodnie z zamierzonym planem. W jaki sposób prowadzić taki typ komunikacji? Od czego zacząć? Dla kogo jest przeznaczony?
Real-time Marketing - szybkość to podstawa
Reguła RTM jest prosta – opiera się na szybkiej i trafnej reakcji na bieżące wydarzenia. W przypadku tego typu marketingu liczą się dosłownie minuty, dlatego niezwykle ważne jest śledzenie ważnych wydarzeń w kraju i na świecie, aby móc sprawnie na nie odpowiedzieć. Zdarza się, że trend, który jeszcze niedawno był popularny, następnego dnia nie jest już istotną nowinką i odnoszenie się do niej w mediach społecznościowych nie przyniesie rezultatów.
Real-time Marketing a trendy
Do czego można się odwoływać? To zależy od tego, co w danym momencie jest modne. Jeśli w ostatnim czasie popularne stały się grafiki edytowane w charakterystyczny sposób lub tworzone według jednego wzorca, warto zastanowić się czy marka, którą reprezentujemy, podlega pod ten właśnie wzorzec. Trendem może stać się także sposób tworzenia treści postu czy tekstów zawartych na grafice – ich gramatyka, składnia czy fleksja. Swego czasu popularne okazały się zdania tworzone w następujący sposób:
In Poland we don’t say…, we say… and I think it’s beautiful. Posty zawierające utworzony w taki sposób tekst stały się popularne w mediach społecznościowych, ale równie szybko jak się pojawiły, zniknęły. Trendem może stać się również wydarzenie czy jego rezultat. Chyba wszyscy pamiętamy słynne zdjęcie Ellen DeGeneres z gali oscarowej z 2014 roku, które nie tylko stało się viralem, ale również trendem – wiele marek postanowiło powielić zdjęcie amerykańskiej scenarzystki, utrzymując je we własnej tematyce.
Jak tworzyć real-time marketing?
Najważniejszy w real-time marketingu jest czas. Żaden post, wpis czy komentarz nie spełni swojego zadania, jeśli nie zostanie opublikowany „na fali”. Istotne jest również podjęcie decyzji, czy konkretny trend pasuje do profilu marki. Każdą sytuację trzeba odpowiednio dobrać, zmodyfikować i dopasować, co nie zawsze jest możliwe.
Kto może korzystać z real-time marketingu?
Z real-time marketingu może skorzystać każdy. Budżet czy wielkość firmy nie mają w tym przypadku znaczenia. Publikacja wszelkich materiałów w zakresie RTM może okazać się doskonałym posunięciem zwłaszcza dla małych firm lub osób prywatnych, ponieważ jeden dobrze przygotowany post może przyczynić się do znacznego zwiększenia zasięgów, liczby obserwatorów lub klientów. Reklama, która potrafi zainteresować odbiorcę zawsze przynosi pozytywny rezultat, a w przypadku real-time marketingu ma to bardzo istotne znaczenie, ponieważ w tym przypadku stajemy się komentatorami wydarzenia, a nie jego twórcami. Duże marki również mogą skorzystać na marketingu tego typu np. chcąc podtrzymać swój wizerunek.
RTM a marketing kontekstowy
Warto wiedzieć, czym różni się real-time marketing od marketingu kontekstowego. Oba sposoby komunikacji polegają na czerpaniu inspiracji z wydarzeń, jednak różnią się czasem przygotowania. RTM to nic innego jak spontaniczna reakcja, natomiast marketing kontekstowy jest przemyślanym i zaplanowanym wydarzeniem. Marketing kontekstowy bardzo często nawiązuje do świąt kalendarzowych.
Korzyści real-time marketingu
- Niskie koszta – niewielki wkład finansowy jest ogromną zaletą RTM-u zwłaszcza, że może przynieść ogromne rezultaty;
- Szybka realizacja – działania RTM-u są spontaniczne i opierają się na najnowszych wydarzeniach, przez co nie można ich zaplanować;
- Zwiększenie zasięgów – dobrze stworzony i pomysłowy post w czasie rzeczywistym może w prosty sposób stać się viralem, przez co skutecznie zwiększy zasięgi marki;
- Poprawa/ podtrzymanie wizerunku marki – szybka i trafna odpowiedź na konkretne wydarzenia może skutecznie zmienić sposób myślenia odbiorców.
Aby stworzyć pomysłowy real-time marketing wystarczy śledzić aktualne wydarzenia z kraju i świata oraz… być czujnym! Nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy wydarzy się coś zaskakującego, co jednocześnie może pozytywnie przyczynić się do rozwoju marki. Ta czujność jest ważną częścią DNA naszej agencji social media.
Skontaktuj się z nami i zobacz, jak możemy pomóc Ci rozwinąć swoją firmę!