Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Rebranding na pomoc! Kiedy warto pomyśleć o zmianie identyfikacji wizualnej?

Rebranding jest niczym innym jak zmianą wizerunku firmy, wpływającą na to, w jaki sposób postrzegana jest marka. W procesie rebrandingu może dojść do zmiany nazwy, loga czy key visuala. Zanim jednak zdecydujesz się na przeprowadzenie takiego procesu w swojej firmie, powinieneś poznać kilka podstawowych zasad. Przede wszystkim należy się zastanowić czy rebranding jest w ogóle potrzebny. Może się bowiem okazać, że tak gruntowna zmiana w firmie jest zbyteczna. Kiedy modyfikacja wizerunku może okazać się korzystna? Jej najczęstsze przyczyny to: przestarzałe elementy wizerunkowe, które wymagają odświeżenia, rozpoczęcie współpracy z nowym klientem, fuzja lub repozycjonowanie produktu.

Nie wszystko jest widoczne

Rebranding to jednak nie tylko zmiana wizualna. Owszem, zwykle jest najbardziej zauważalna, ale wraz z nią firma powinna wcielić w życie nową strategię marki, produktu lub usługi lub dopasować nowe elementy do tej już istniejącej. Warto pamiętać, że rebranding jest procesem długotrwałym i czasochłonnym, a jego skuteczność wyznacza stopień przyswojenia i zapamiętania przez konsumentów nowych informacji oraz skojarzeń związanych z marką.

Rebranding - co może zmienić?

W zależności od efektu jaki chcesz osiągnąć, zmianie mogą ulec:
  • logo;
  • nazwa;
  • slogan;
  • uniformy pracowników;
  • skojarzenia z marką np. grupa docelowa.
Jeśli zajdzie taka potrzeba, możliwe jest zmienienie wszystkich powyższych elementów. Nie można także zapomnieć, o przygotowaniu kampanii reklamowej, mającej na celu poinformowanie konsumentów o planowanych zmianach. Nie da się ukryć, że rebranding jest procesem skomplikowanym i kosztownym.

Pułapki na każdym kroku

Tak złożony proces, wymagający wsparcia marketingowego, należy przeprowadzać ostrożnie i z rozwagą. Nie jedna firma przekonała się na własnej skórze jakie konsekwencje niesie za sobą niewłaściwie przeprowadzona zmiana wizerunku. Z negatywnym odbiorem spotkały się zmiany przeprowadzone np. przez przedsiębiorstwo Uber. W 2016 roku firma postanowiła zmienić logo oraz ikonę aplikacji. Użytkownicy zarzucili marce brak spójności z reprezentowaną wizją, dlatego 2 lata później doszło do kolejnych zmian. Tym razem Uber postawił na minimalizm, który doskonale sprawdza się do tej pory. Poprawne przygotowanie zmian wizerunkowych może zagwarantować marketingowy sukces. Dość przywołać w tym miejscu niemieckie linie lotnicze Lufthansa, które w 2018 roku zapowiedziały rewolucję kolorystyczną związaną z wizerunkiem. Rebranding zakończył się jednak na odświeżeniu identyfikacji wizualnej, poprzez zmianę wykorzystywanej na grafikach kreski oraz odcienia granatu. Podobnie jak w przypadku Ubera minimalizm okazał się strzałem w dziesiątkę – doskonale podkreślił nowoczesność marki.

Rebranding, lifting i redesign

Oprócz rewolucji jaką jest rebranding, marka może przeprowadzić takie procesy jak lifting czy redesign. Jak zostało wcześniej wspomniane, zmiana wizerunku firmy może obejmować wiele aspektów jednocześnie. Jeśli zależy Ci wyłącznie na zmianach wizualnych np. opakowania produktu czy elementy na stronie internetowej, powinieneś zdecydować się na lifting, ponieważ odświeżenie tego typu nie niesie za sobą zmian pozycjonowania, grupy docelowej czy założeń marki. Redesign jest natomiast zmianą, która może dokonać się zarówno w ramach rebrandingu jak i liftingu. W teorii dotyczy on przekształcenia wyłącznie jednego elementu wizualnego, jednak w praktyce jedna zmiana doprowadzi do kolejnych. Bez względu na typ dokonywanych procesów wizerunkowych, należy ich dokonywać ostrożnie. Najmniejsza metamorfoza może doprowadzić do sukcesu, ale również porażki, która wiąże się ze stratami finansowymi oraz wizerunkowymi. Każdy krok rebrandingu powinien być dokładnie przemyślany i zaplanowany, dzięki czemu ryzyko fiaska zdecydowanie się zmniejsza. Potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu strategii rebrandingu i jej wyegzekwowanie? Skontaktuj się z nami!