Takie pytanie było zasadne jeszcze dwa lata temu, jednak dziś, gdy TikTok podbija szturmem cały świat, wydaje się jedynie retoryczną zaczepką. O tym, że platforma zdobywa coraz szersze i tym samym coraz starsze grono odbiorców, świadczą nie tylko liczby.
Odbiorcy TikToka
Mobilna aplikacja internetowa, oparta na contencie wideo, powstała w 2016 roku i w zaledwie kilka lat rozrosła się do rozmiarów giganta. Obecnie może się pochwalić 800 milionową publicznością na całym świecie, w tym 100 mln w Europie, z czego 6 mln to mieszkańcy naszego kraju i na pewno nie są to jedynie nastolatkowie. Oficjalne dane platformy TikTok z drugiego kwartału br. wykazują, że wśród nich aż 89% to osoby powyżej 18-go roku życia, co już powinno działać na wyobraźnię i skutecznie weryfikować pogląd, że to aplikacja tylko dla dzieci.
Oczywiście na początku zainteresowanie TikTokiem wśród grup wiekowych rozkładało się nieco inaczej, stąd miano „zabawki dla dzieci” jest słyszalne do dziś. Wystarczy jednak prześledzić tempo rozwoju na przestrzeni ostatniego roku, by zdać sobie sprawę, że „taką” zabawką lubi się bawić prawie każdy.
W czerwcu 2020 roku aktywnych użytkowników TikToka w Polsce było 4,2 mln osób. W niespełna rok platforma zdobyła 1,8 mln nowych fanów i pokazała, że jest atrakcyjna również dla tzw. młodych dorosłych.
Jak dokładnie zmieniła się mapa odbiorców wśród poszczególnych grup wiekowych? W 2020 roku młodzież w wieku 13-17 lat stanowiła aż 34% wszystkich polskich użytkowników, obecnie jest to zaledwie 11%. W grupie 18-24 zanotowano wzrost o 11%, 25-34 o 6%, a wśród osób 35+ o 7%. I nic nie wskazuje na to, by ta reorientacja na dojrzalszego odbiorcę miała się zmienić w najbliższej przyszłości. Zwłaszcza, że co drugi badany to niezwykle lojalny użytkownik, stale aktywny w aplikacji od ponad dwóch lat (Źródło: Raport GetHero). A wykazywane przywiązanie do formuły i proponowanych narzędzi TikToka podpowiada, że ta lojalność wygaśnie nieprędko.
Fenomen TikToka
Miarą sukcesu platformy nie jest tylko imponująca liczba pobrań aplikacji (najchętniej pobierana aplikacja w pierwszym kwartale 2021 r.), stale rosnąca liczba użytkowników, ale również średnia ilość czasu spędzanego w aplikacji. To aż dwie godziny dziennie! A to powinno obudzić czujność tych firm, które jeszcze nie dostrzegły potencjału dla swoich kampanii i budowania więzi z odbiorcą właśnie na kanale TikTok. Dla porównania, Facebook, platforma numer jeden wśród aplikacji o najwyższym, miesięcznym wskaźniku aktywnych użytkowników, może się pochwalić o połowę niższym zaangażowaniem, bowiem tu spędza się średnio „tylko” 58,5 minuty dziennie.
Jednak pomimo, że przeciętny odbiorca pochłania lub generuje łącznie 120 minut treści dostępnych na platformie TikTok, warto pamiętać, że jest w stanie skupić uwagę przez jedyne 8-10 sekund. Dlatego właśnie proponowana formuła krótkich, 15-sekundowych tik-toków, jest w stanie skutecznie i efektywnie wyjść temu naprzeciw. Z drugiej strony aż 85% tik-tokowej społeczności nagrywa własne filmiki, co jest kolejnym dowodem na niezwykłe zaangażowanie sympatyków tej aplikacji.
Marketingowe pole do popisu
TikTok to obecnie ulubiona platforma społecznościowa pokolenia Z (osoby urodzone w latach 1995-2010), dzięki której czerpie informacje i kształtuje pogląd na wiele spraw. Jest to o tyle istotne, że już wkrótce większość przedstawicieli tej grupy będzie samodzielnie podejmować decyzje zakupowe, a jak wiadomo sentyment do marki, pozytywne skojarzenia i emocje związane z produktem, mają niebagatelny wpływ w procesie wyboru.
Większość firm wie o tym doskonale i od lat, przy współpracy z profesjonalnymi agencjami marketingowymi, aktywnie kształtuje swój wizerunek w mediach społecznościowych. Pytanie tylko, czy we właściwych? O tym, jak Twoja marka może zaistnieć na Tik-Toku przeczytasz na naszym blogu.
A jeśli wolisz to usłyszeć od nas osobiście, koniecznie się skontaktuj z nami już teraz.
Agencja Social Media Jump Group o podwyższonym stopniu kreatywności czeka na Ciebie!