Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Identyfikacja wizualna – jak sprawić, żeby Twój brand się wyróżniał?

Rozpoznawalność – o tym marzy każda marka, a może i nawet każdy człowiek, a już na pewno każda agencja kreatywna 😉 Aby identyfikacja wizualna przynosiła odpowiednie efekty musi być wnikliwie przemyślana i profesjonalnie opracowana. Powinna być również zgodna z charakterem marki i jej produktów, bo żadna nawet najbardziej spektakularna kreacja nie obroni się w zderzeniu z rzeczywistością, jeśli nie będzie spójna z tym, co jest w środku. Zupełnie tak jak u ludzi, prawda?

 

Co to jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to narzędzie kreujące markę w przestrzeni rynkowej. To zbiór elementów, dzięki którym marka ma być rozpoznawalna na pierwszy rzut oka. I czy to będzie jedynie logotyp, czy opakowanie produktu, czy wizytówka, którą wręczysz kontrahentowi, to za sprawą dobrej identyfikacji wizualnej będzie jasne od samego początku, z kim mamy tę NIEPOWTARZALNĄ przyjemność. Za pośrednictwem identyfikacji wizualnej wysyłamy sygnały i opowiadamy jacy jesteśmy. Zaczepiamy krzykliwym kolorem lub z dumą podnosimy swoją stonowaną twarz. Jesteśmy dla młodych duchem lub tych spragnionych spokoju. Dajemy się spróbować każdemu albo tylko tym z zasobnym portfelem. Obiecujemy przygodę lub dajemy gwarancję bezpieczeństwa. Jesteśmy bardzo smakowici lub zbyt wytworni, żeby się tym chwalić. Jesteśmy tacy, jacy chcemy być, bo…  jest identyfikacja wizualna i jej ogromne możliwości.  

Po co tworzyć identyfikację wizualną?

Po to by klient wybrał właśnie Twój produkt. Komu nigdy nie zdarzyło się kupić czegoś po tzw. etykiecie ten niech… nie przestaje czytać. Ale jakoś nie wierzymy, że nikomu tutaj się nie zdarzyło wybrać produktu, bo ładnie wygląda, dobrze się kojarzy, jest gustowne i nieźle się zapowiada. A mówimy w tym przypadku o rzeczach, których kompletnie nie znamy. Dodajmy, że jak już je wybierzemy i potem okaże się, że to była dobra decyzja, to tylko pogratulować marce doboru agencji kreatywnej, która jak się okazało trafiła w punkt. A właśnie, musimy napomknąć, że nasza agencja kreatywna Jump kocha takie wyzwania, więc zapraszamy. A tak, w ramach doświadczenia, najpierw spójrzcie na naszą „etykietę” oczywiście 😊 A jak z kolei o wyzwaniach mowa, to dla tych, którzy naprawdę nie wybrali nigdy nowej rzeczy po wyglądzie, to może popatrzmy na sprawę z punktu widzenia marek znanych i lubianych? A więc Coca-Cola czy Pepsi? hahaha Jasne, eksperci rozpoznaliby po smaku, ale umówmy się wybieramy jedną z opcji dlatego bo bardziej lubimy cały świat brandu, a niekoniecznie kwestię ilości bąbelków, bardziej cytrusową czy waniliową nutę… A może właśnie otworzyliśmy puszkę Pandory i się zacznie. Byłby to tylko dowód, jak silnie okopały się obie marki na rynku i stworzyły wokół siebie grupy wyznawców niczym z filmu sensacyjnego. A to samo życie! Po to właśnie jest branding. Czyli jakbyśmy byli tak bardziej konkretni, a nawet agencja kreatywna to potrafi, to identyfikację wizualną tworzy się po to by:
  • Budować wizerunek marki, jej świadomość i rozpoznawalność.
  • Kształtować świat wartości marki.
  • Kreować przyszłość i wyznaczać kierunki rozwoju.
  • Trafiać do grupy docelowej.
 

Jakie są cechy skutecznej identyfikacji wizualnej?

Jak sprawić by za sprawą identyfikacji wizualnej konsekwentnie realizować postawione wyżej cele? Trzeba sprostać kilku podstawowym wyzwaniom, dlatego identyfikacja wizualna musi być:
  • Przemyślana, jedyna w swoim rodzaju, po prostu z charakterem.
  • Spójna na każdym polu styczności z odbiorcą.
  • Ale też trochę elastyczna z tytułu różnych grup konsumenckich i ich odrębnych preferencji.
  • Łatwo dekodowalna dla klienta i skłaniająca do podjęciu decyzji zakupowej.
  • Przyjazna i budząca sympatię. Chyba, że produkujecie rakiety dalekiego zasięgu ;)
  • Angażująca, wciągająca w świat marki.
  • Autentyczna, zgodna z profilem firmy, a co za tym idzie – wiarygodna i budząca zaufanie, a z czasem przywiązanie i lojalność klienta.
 

Co składa się na identyfikację wizualną?

Identyfikacja wizualna wyznacza ramy, w jakich poruszamy się na każdej płaszczyźnie komunikacji z odbiorcą. Do najważniejszych jej elementów należą:
  • Czytelne i oryginalne logo.
  • Charakterystyczna kolorystyka – i to co do odcienia niedostrzegalnego „gołym okiem”.
  • Niebanalny projekt opakowań.
  • Wybór stosownej czcionki.
  • Wygląd strony internetowej.
  • Druki firmowe – papier, koperty i inne.
  • Wystrój wnętrz biurowych i punktów sprzedaży.
Wszystkie powyższe składowe i wiele innych opisane są precyzyjnie w księdze identyfikacji wizualnej marki.  Dzięki tej księdze każdy pomysł na rozwój Twojej marki będzie trzymał się blisko, bez względu na swój wymyślny charakter. Z taką księgą pracuje się po prostu sprawniej i przyjemniej.  

Od produktu po gadżet

Jeśli produkujesz pastę do zębów, to ręcznik do twarzy z logo Twojej firmy będzie dość celnie trafionym pomysłem, ale jeśli to papier toaletowy? Możliwości jest wiele, ważne by wszystko do siebie pasowało i tworzyło silną drużynę, której ludzie będą chętnie kibicować, kupować bilety na jej mecze i nosić koszulki z ulubionymi bohaterami. Właśnie chodzi o całą tę otoczkę, którą z czasem można wykreować do niesamowitych rozmiarów i stać się niepodważalnym liderem na rynku. Dlatego tak ważna jest trafiona identyfikacja wizualna. Dzięki niej wszystko co się potem wydarzy będzie kontynuacją tej samej historii. Jak klocki Lego. Wciąż coś nowego, a jednak dobrze znanego od lat. To jedna z lepszych inwestycji, jakiej można dokonać na samym starcie. Warto się przekonać.  

Szukasz odpowiedzi – zadaj pytanie

Podsumowując możesz skroić cały garnitur na swoją miarę lub zacząć od wypicia kawy z kubka z własnym logo. Jednak najpierw będziemy mieli do Ciebie sporo pytań, bo właśnie od nich zaczyna się praca nad omawianą skuteczną identyfikacją wizualną. Jaka jest historia Twojej marki? O czym marzysz? Co wyróżnia Twój produkt lub usługę? Do kogo skierowana jest Twoja oferta? Co planujesz w najbliższej przyszłości? Gdzie będą dostępne Twoje produkty? Kogo będzie na nie stać? Jak często ludzie będą to kupować? A może Ty masz pytanie do nas? Tego jesteśmy ciekawi najbardziej. Polecamy się! Agencja kreatywna Jump. PS: A jeśli wcale nie szukałeś rozwiązania dla swojej marki, bo przecież masz już swoje logo, stronę i wizytówki, a ten tekst czytałeś tylko tak z ciekawości, ale przy okazji przyszło Ci na myśl, że może jednak to Twoje logo nie jest wcale takie fajne, a strona internetowa nie oddaje ducha Twojej działalności… to wiesz co, skontaktuj się z nami tym bardziej. Zmiany nie są złe, zwłaszcza, jeśli zmienia się coś na lepsze. A tak może okazać się w Twoim przypadku. Zapraszamy!