Zarządzaj zgodą

Polityka plików cookie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies

Słowa kluczowe – dlaczego są takie ważne i jak je dobierać?

Tak jak na maturze, tak i w życiu zawodowym, czasami musimy działać „pod klucz”. Arkusze maturalne oraz wyszukiwarka Google mają przynajmniej jedną cechę wspólną i są nią właśnie słowa kluczowe. Od ich doboru zależy skuteczność i efektywność wykonanej przez nas pracy. Dlaczego słowa kluczowe są tak ważne? Słowa kluczowe, w kontekście analizy Google, to wszystkie frazy wpisywane przez użytkowników w celu uzyskania odpowiedzi na zadane wyszukanie. W kontekście pozycjonowania można wyróżnić kilka podtypów fraz kluczowych: Brandowe – (ang. marka) są wpisywane przez użytkowników, gdy nie znają oni pełnego adresu strony na którą chcą trafić, ale kojarzą nazwę firmy. W tym przypadku marka sama w sobie jest słowem kluczowym, ponieważ zwykle nazwy przedsiębiorstw są oryginalne. Co więcej, bardzo często domena nosi tę samą nazwę co firma, dlatego możemy być niemal pewni, że link do witryny pojawi się wysoko w wyszukiwarce. Wyjątkiem od tych reguł będzie sytuacja, gdy więcej niż jedna marka posługują się tą samą nazwą. W tej sytuacji niezbędne będzie dodanie kolejnych zapytań w celu polepszenia pozycjonowania. Ogólne – jeśli użytkownicy nie mają dokładnie określonych wymagań względem wyszukiwań, będą posługiwać się 1-2 wyrazowymi hasłami. W tym przypadku mamy do czynienia z ogromną konkurencją, ponieważ hasła tak ogólne jak np. laptop, paprotka czy salon optyczny, pasują do wielu wyników. Zwykle, w takich momentach, Google analizuje dodatkowe informacje o internaucie np. lokalizacje czy historię wyszukań, aby na tej podstawie wyświetlić optymalne wyniki. W przypadku zapytania o salon optyczny prawdopodobnie wyświetlą się adresy tych, które znajdują się najbliżej. Long-taile – (ang. długie ogony) w zasadzie nie są słowami, a całymi ciągami fraz. Zapytania tego typu nadal nie są skonkretyzowane, jednak wskazują na nieco bardziej zakrojone obszary wyszukiwań. Im dłuższy ogon zapytania, tym mniejsza konkurencja. Mowa tutaj o zapytaniach np. paprotka gdzie rośnie czy laptop serwis czynny w niedzielę.

Słowa kluczowe - analiza

Znajomość ogólnej zasady „dłuższy ogon = dokładniejsze wyniki wyszukiwania” nie jest jednak gwarantem sukcesu w dziedzinie pozycjonowania. Ta prosta reguła daje jedynie ogólny ogląd sytuacji, ponieważ najistotniejsza przy doborze słów kluczowych jest analiza. W tym przypadku nie warto bazować na intuicji pod hasłem „przecież wiem co wpisują osoby którym w weekend popsuł się laptop”. Gdyby tak było, zdawalność matur co roku wynosiłaby 100%. Prawdziwa analiza słów kluczowych opiera się na wyszukaniu, doborze i ocenie wyrazów. Należy zapoznać się również ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań, panującymi trendami, odmianą wyrazów, a także konkurencją, której sama obecność znacząco wpływa na wynik w wyszukiwarce. W przebrnięciu przez tę początkową fazę analizy pomagają programy – w zależności od interesującego nas hasła, zgromadzą na jego temat określone dane. Jednakże, aby proces analizy spełnił się w 100%, należy wykonać pewne dodatkowe kroki:
  • Zinterpretować otrzymane wyniki,
  • Porównać frazy w odniesieniu do konkurencji,
  • Sprawdzić trendy i sezonowość,
  • Przeanalizować dane w kontekście swojej marki i przygotować strategię na podstawie wybranych słów,
  • Przygotować plan contentu.

Po co wykonywać analizę słów kluczowych?

Należy zdawać sobie sprawę z tego, że analiza fraz kluczowych nie jest pracą jednorazową, a cykliczną. Przede wszystkim dlatego, że trendy są zjawiskiem zmiennym – słowa, które jeszcze pół roku wcześniej były popularne, obecnie mogą nie znajdować się już w czołówce. Istnieją jednak sytuacje, gdy wykonanie analizy słów kluczowych jest niemal bezwzględne. Można do nich zaliczyć:
  • Stworzenie nowej strony internetowej lub opracowania nowej strategii pozycjonowania,
  • Audyt SEO,
  • Dodanie nowych produktów lub usług na stronę,
  • Widoczny potencjał nowych zapytań.

W jaki sposób dobierać słowa kluczowe?

Podstawowym sposobem jest stworzenie listy produktów i usług. W większości przypadków może się okazać, że już sam taki spis będzie zawierać frazy kluczowe. Po znalezieniu podstawowych zagadnień, można rozszerzyć taką listę np. o nazwę województwa, miasta czy dzielnicy. W odniesieniu do serwisu laptopów mogą być to frazy: serwis laptopów kraków, serwis laptopów krowodrza, naprawa laptopa niedziela nowa huta. Można również zbadać sugestie samego Google, który często podpowiada dodatkowe frazy. Takie wsparcie przydaje się nie tylko użytkownikom poszukujących odpowiedzi na zapytania, ale także przedsiębiorcom. Wystarczy zjechać na sam dół pierwszej strony wyników danego zapytania, żeby zobaczyć podobne wyszukiwania. Warto także skorzystać z narzędzi takich jak Ubersuggest, Google Keyword Planner, Senuto, Semstorm czy KeywordTool. Większość programów tego typu działa w bardzo intuicyjny sposób, dzięki czemu gotowa lista słów kluczowych wygeneruje się w przeciągu kilku sekund. Jak już zostało wspomniane – sama lista słów kluczowych nie jest gwarantem sukcesu. Każdy z wyników należy dokładnie przeanalizować i dostosować do swoich potrzeb. Ewaluacja tego typu wymaga dużo cierpliwości i dokładności, dlatego warto zwrócić się o pomoc do specjalistów. A takich znajdziecie również w naszej agencji. Zapraszamy do kontaktu!